Резиме:
Испитано је 150 студената учитељских факултета, са циљем да се
добију подаци о њиховим знањима и уверењима о вршњачком насиљу
међу ученицима. Методологија прикупљања и обраде података је
преузета из испитивања спроведеног са енглеским будућим
учитељима (Nicolaides,Toda and Smith, 2002), да би се могла
извршити поређења. Примењена је адаптирана верзија упитника
енглеских истраживача, која је садржала 18 питања са понуђеним
одговорима. Испитана су : а) уверења будућих учитеља о
распрострањености и природи насиља у школи; б) њихова знања о
особинама учесника у насиљу; в) лично искуство будућих учитеља
са вршњачким насиљем у току сопственог школовања.
Налази нашег истраживања потврђују потребу да се у окиру
професионалне припреме студената за учитељски/наставнички позив
у Србији укључе садржаји који се односе на упознавање са
теоријским приступима и истраживачким подацима о насиљу у школи,
као и упознавање са превентивним програмима и интервентним
стратегијама. Такав приступ припреми учитеља и наставника за
примену програма превенције насиља је ефикаснији, него њихово
додатно обучавање, када већ почну да раде у школама.
Кључне речи:
вршњачко насиље, основна школа, студенти-будући
учитељи, обука за превенцију насиља
|
Summary:
There have been 150 students of Teacher Training Faculties
interviewed, with the aim of getting data about their knowledge
and attitudes about the peer violence between students.
Methodology o collecting and data processing has been taken from
the research done on English future teachers (Nicolaides,Toda
and Smith, 2002), so that comparisons can be made. There has
been adapted version of the questionnaire of the English
researchers, which had 18 questions with the given answers. The
interviewing questions included а) attitudes of future teachers
about the spreading and nature of violence in schools; б) their
knowledge about the characteristics of participants in violence
c) personal experience of future teachers about the peer
violence during own schooling.
Reports of our research confirm the need within professional
preparation of students for the teachers’ occupation in Serbia;
include contents referring to getting to know the theoretical
approach to the research data about violence, as well as getting
to know preventive programmes and fast strategies. This approach
to preparation of teachers and students for preparation of the
programme of violence prevention is more efficient that its
additional training, when they start working at schools.
Key words:
peer violence, primary school, students – future teachers,
training for violence prevention
|