Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXII, 2009/4, стр. 56-70
UDC 371.3:371.671

мр Зорица Ковачевић, Учитељски факултет, Београд
Инструкције за самостално учење као структуралне компоненте уџбеника

 

Резиме:


Промене у дидатичкој функцији уџбеника, које су ишле од тога да је уџбеник у почетку био извор знања до тога да је уџбеник постао инструктивно средство, доводиле и до промена у његовом обликовању. Под инструкцијом за самостално учење у уџбеницима подразумевамо сваку појединачну, граматички просту реченицу или више реченица које у императивном облику претпостављају једну одређену ученичку активност, менталне или практичне природе, све упитне реченице осим оних датих у насловима лекција и само оне изјавне реченице које носе информације о циљевима и исходима учења ученика. У уџбеницима за млађе разреде основне школе можемо издвојити неколико основних облика инструкција за самостално учење у уџбеницима: инструкције које експлицитно упућују на активност у вези са текстом дате лекције у уџбенику, инструкције које експлицитно упућују на активност у вези са графичким материјалом дате лекције у уџбенику, питања и задаци који упућују на одређене менталне активности и интерфејсијалне инструкције. У овоме раду биће представљени општи и специфични захтеви у вези са постављањем поменутих основних облика инструкција за самостално учење у уџбеницима.

Кључне речи:
уџбеник, самостално учење,
инструкције за самостално учење

 

Summary:


Changes in didactical function of a coursebook, which started from the point that a coursebook was the source of knowledge at the beginning, and then it became instructon means, led to its forming. Instructions for individual learning in the coursebook, we mean every individual, grammatically simple sentence, or more sentences which are in the imperative form representing a determined students’ activity, mental or practical nature, all interrogative sentences, without those at the lessons’ titles and only those sentences which carry information about the aims and outcomes of learning. In the coursebooks for the early primary school age, we can determine some basic forms of instruction for individual leaning: instructions which explicitly point at the activities connected to the activities connected with the text of the given lesson in the coursebook, instructions which explicitly point at the activities with the graphic material in the course book, questions, tasks specific for the material and the mentioned basic forms of instruction if individual leaning in the coursebooks.


 

Key words:
course book, individual learning,
instructions for individual learning 

   
 

Povratak na početnu stranicu