Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXII, 2009/4, стр. 40-49
UDC 371.671:006.83

др Јелена Пешић, Институт за психологију Филозофског факултета, Београд
Подршка учењу с разумевањем и стратегије дидактичког обликовања уџбеника

 

Резиме:

 
У раду се разматра квалитет подршке учењу с разумевањем у новим уџбеницима за млађи школски узраст, на примеру анализе четири уџбеника Природе и друштвa за трећи разред. Подршка учењу с разумевањем анализирана је у контексту две опште стратегије дидактичког обликовања градива – експозиторне и индуктивне. Први циљ је анализа заступљености поменутих стратегија у новим уџбенцима. Утврђено је се у свим анализираним уџбеницима градиво презентује комбинацијом уџбеничке нарације и налога. Други циљ је анализа остварености минималног предуслова смисленог учења - да ли су експлицитно дате основне информације о садржајима које треба научити (одређење појмова, принципа, критеријума, правила, процедура) и да ли су оне адекватно наглашене у односу на мање битне информације. Индуктивна стратегија показује се као проблематичнија од експозиторне, а кључно питање са становишта њене функционалности јесте да ли постоје уопштавања/сумирања којима се налози повезују са очекиваним исходима учења или се овај завршни корак препушта ученицима и интервенцијама наставника на часу. Трећи циљ је анализа ефикасности вођења процеса учења, у смислу објашњавања и повезивања садржаја. Код експозиторне стратегије издваја се проблем структурирања информација, док се код индуктивне стратегије отварају изазовнији проблеми: да ли су понуђена уопштавања/сумирања адекватно припремљена налозима и да ли садрже сва релевантна појашњења, експликације и везе. Поменута питања отварају начелну дилему о компаративним предностима и недостацима ових двеју стратегија.

 

Кључне речи:
уџбеник, учење с разумевањем,
дидактичко обликовање уџбеника

 

Summary:

This paper is on the quality of the support of learning with understanding for early pre-school graders. We are giving the analysis of four coursebooks of Natural and Social Sciences for the third grade. Support to learning with understanding is being analysed in the context of two general strategies of didactical forming of teaching material. The first aim is analysis of the presence of the mentioned strategies in new coursebooks. It has been determined that in all analysed coursebooks, the teaching material is presented with the combination of narration and direction. The second aim is the analysis of the realisation of the minimal pre-condition for meaningful learning – whether basic information is explicitly given about the contents which should be learned (term determination, principles, criteria, correct procedure) and whether they are adequately stressed in relation to less important information. Induction strategy is shown a more problematic than expositional one, and the key point is form the standpoint of its functionalism referrers to the existence of generalisation / summarising which reports are connected with the expected outcomes of the leaning scope, or whether this final step is given to students at the teaching lesson. The third aim is analysis of the efficient leading of the process of learning in the sense of explaining and connecting the contents. The exposition strategy points out the problem of structuring of information, whereas the inductive strategy realises the isolated problems: whether the generalisations / summarising are adequately prepared for with reports and whether they contain all the relevant explanations, explications and connections. The stated questions open the dilemma about the comparative advances and insufficiencies of these strategies.


Key words
:
a coursebook, learning with understanding, didactic forming of a coursebook

   
 

Povratak na početnu stranicu