Резиме:
Уџбеник је један од ретких културних производа са којим највећи
број људи има своје лично, индивидуално искуство које је
засићено позитивним или негативним емоцијама. Такође је један од
кључних механизама којима образовни систем једне државе може да
утиче на квалитет образовања уопште. Како савремена истраживања
ужбеника показују, потребно је најпре одредити уџбеник као
средство, потпору за самостално учење оног ко учи. Тиме се
разумевање уџбеника мења и он није више само средство за
преношење наставног садржаја и школског програма, већ средство
које има важан утицај на когнитивни развој јединке, то је
развојно формативна улога уџбеника. Међутим, не може било који
штампани материјал да буде проглашен за уџбеник већ је то само
онај у коме се садржај који уџбеник преноси тако дидактички
обликује да буде смислен онима који уче, да буде прилагођен
њиховим презнањима, интересовањима, сазнајним потребама, да их
мотивише, да их покрене у процес учења. Све то чини дидактичку
апаратуру уџбеника која се може свесно, циљано, плански
прилагодити оном ко учи увођењем и моделовањем структуралних
компоненти уџбеника.
У раду се представљају савремена одређења уџбеника и практичне
импликације таквог одређења на конструкцију уџбеника. Међутим,
да би уџбеник остварио своју улогу нужно је да испуни одређена
мерила квалитета. У раду су представљени стандарди квалитета,
норме, критеријуми уџбеника који простичу из оваквог одређења
његове улоге. Стандарди су неопходни како у изради тако и у
вредновању уџбеника, али и у његовој употреби у наставном
процесу.
Кључне речи: уџбеник, развојно-формативна
функција, ефикасно учење, структуралне компоненте,
стандарди квалитета уџбеника
|
Summary:
A Coursebook is one of the rare cultural products which most of
the people have personal, individual experience which is full of
either positive or negative emotions. Also, it is one of the key
mechanisms which many educational systems of a state can
influence the quality of education in general. As contemporary
research shows, it is necessary first, to determine a coursebook
as means, foundation for individual work of those who learn.
This means understanding of a coursebook is changing and it is
no more means of transmitting teaching contents and the
curriculum, but means which has an important role on cognitive
development of a single person, this is a
developmental-formative role o a coursebook. But not any printed
material can be called a coursebook, but the course book is the
one which is meaningful and which contents is able to be
didactically formed, to be meaningful and adjusted to their
knowledge, interests, cognitive needs, to motivate them and move
them into the process of learning. This all makes a didactic
apparatus of a courseboo, which can consciously and with a plan
be adjusted to those who learn and modelling of structural
components of a coursebook.
There are contemporary determinations of a coursebook in the
paper and practical implications of this determination on the
coursebook construction. But a coursebook should fulfil its role
and cretin quality standards. There are quality standards in the
coursebook, standards, and criteria of a coursebook which come
from this determination. Standards are necessary for both
crating and evaluating a coursebook, and its use in the teaching
process.
Key words:
a coursebook, developmental-formative function, efficient
learning, structural components, standards of a coursebook
structure
|