Povratak na početnu stranicu Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

др Слободанка Антић, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, Београд
Савремена схватања уџбеника: последице на конструкцију и мерила квалитета

 

Резиме:


Уџбеник је један од ретких културних производа са којим највећи број људи има своје лично, индивидуално искуство које је засићено позитивним или негативним емоцијама. Такође је један од кључних механизама којима образовни систем једне државе може да утиче на квалитет образовања уопште. Како савремена истраживања ужбеника показују, потребно је најпре одредити уџбеник као средство, потпору за самостално учење оног ко учи. Тиме се разумевање уџбеника мења и он није више само средство за преношење наставног садржаја и школског програма, већ средство које има важан утицај на когнитивни развој јединке, то је развојно формативна улога уџбеника. Међутим, не може било који штампани материјал да буде проглашен за уџбеник већ је то само онај у коме се садржај који уџбеник преноси тако дидактички обликује да буде смислен онима који уче, да буде прилагођен њиховим презнањима, интересовањима, сазнајним потребама, да их мотивише, да их покрене у процес учења. Све то чини дидактичку апаратуру уџбеника која се може свесно, циљано, плански прилагодити оном ко учи увођењем и моделовањем структуралних компоненти уџбеника.

У раду се представљају савремена одређења уџбеника и практичне импликације таквог одређења на конструкцију уџбеника. Међутим, да би уџбеник остварио своју улогу нужно је да испуни одређена мерила квалитета. У раду су представљени стандарди квалитета, норме, критеријуми уџбеника који простичу из оваквог одређења његове улоге. Стандарди су неопходни како у изради тако и у вредновању уџбеника, али и у његовој употреби у наставном процесу.

Кључне речи:
уџбеник, развојно-формативна функција,
ефикасно учење, структуралне компоненте,
стандарди квалитета уџбеника

 

Summary:


A Coursebook is one of the rare cultural products which most of the people have personal, individual experience which is full of either positive or negative emotions. Also, it is one of the key mechanisms which many educational systems of a state can influence the quality of education in general. As contemporary research shows, it is necessary first, to determine a coursebook as means, foundation for individual work of those who learn. This means understanding of a coursebook is changing and it is no more means of transmitting teaching contents and the curriculum, but means which has an important role on cognitive development of a single person, this is a developmental-formative role o a coursebook. But not any printed material can be called a coursebook, but the course book is the one which is meaningful and which contents is able to be didactically formed, to be meaningful and adjusted to their knowledge, interests, cognitive needs, to motivate them and move them into the process of learning. This all makes a didactic apparatus of a courseboo, which can consciously and with a plan be adjusted to those who learn and modelling of structural components of a coursebook.


There are contemporary determinations of a coursebook in the paper and practical implications of this determination on the coursebook construction. But a coursebook should fulfil its role and cretin quality standards. There are quality standards in the coursebook, standards, and criteria of a coursebook which come from this determination. Standards are necessary for both crating and evaluating a coursebook, and its use in the teaching process.

Key words:
a coursebook, developmental-formative function,
efficient learning, structural components,
standards of a coursebook structure