Резиме:
Циљ рада је идентификовање нових задатака на плану теоријског
промишљања, емпиријских истраживања и практичне примене
доступних знања ради унапређења праксе стварања, акредитовања и
употребе уџбеника. Он је реализован на основу анализе резултата
досадашњег рада, пре свега психолога, у три споменута домена и
новина до којих је у текућој деценији дошло на плану продукције
уџбеника у нашој средини. Општи закључак је да су резултати и на
плану проучавања и на плану примене сазнања до којих се дошло
значајни, али и да је простор за даље научно и стручно
ангажовање на споменутим пољима велики.
На плану даљег развоја теорије уџбеника могуће је даље развијање
идеје о уџбенику као систему културно-потпорних средстава. На
плану истраживања као значајни задаци препознати су: проширење
предмета истраживања на уџбенике за више основношколске узрасте
и на средњошколске и универзитетске уџбенике с једне стране и
развијање методологије за упоредне анализе различитих компоненти
уџбеничког комплета као система (разгранатог уџбеника), уџбеника
различитих издавача за исти предмет и за емпиријско испитивање
рецепције и ефективности уџбеника различитих издавача.
Кључне речи:
уџбеник, проучавања уџбеника, критеријуми квалитета,
унапређење праксе стварања уџбеника
|
Summary:
The aim of this paper is identification of new tasks in the area
of theoretical contemplation, empirical research and practical
application of available knowledge because of the improvement of
praxis and creation, accreditation and the use of coursebooks.
It has been realised on the basis of the analysis of the
up-to-date work, firs of all of the psychologists, in the three
mentioned domains and news, which in the current decade has
occurred in the area of coursebooks production in our
environment. The general conclusion is that the results in the
plan of studying and in the plan of knowledge application are
immense, but that space for further scientific and expert
engagement is great in the mentioned areas.
In the area of further development of a coursebook, further
ideas of the coursebook are possible, as a system of
cultural-foundation means. In the area of the research, as
significant tasks, there are: expanding of the subject of the
research on the coursebook for higher grades of the primary
school, as well as high school coursebooks and those for
University students. This happens on one side, and on the other
development of methodology of synchronic analysis of different
components as a system of the (branched coursebook), coursebooks
of different publishers forth same problem and for the empirical
research of reception and effectiveness of a coursebook of
different publishers.
Key words:
a coursebbok, coursebook studies, criterion quality, praxis
improvement, coursebook creation
|