Резиме:
У тексту је дат приказ радова у којима је из угла психологије, у
нашој средини од 70-их година 20. века до данас, разматран
уџбеник као образовна књига од посебног значаја. Резултати
анализе су показали да се уочавају два приступа у бављењу
уџбеником и то у домену изграђивања теорије и методолошких
основа уџбеника и у домену процене квалитета постојеће
продукције уџбеника. Може се закључити да је постављена
обухватан теорија уџбеника која је заснована у
културно-историјској теорији Л. Виготског, при чему се уџбеник
схвата и дефинише као културно-потпорно средство развоја и
образовања. Учињени су значајни помаци у погледу извођења општих
принципа организације уџбеничког текста и развоја структурних
елемената уџбеника у целини. Извођењем стандарда квалитета
уџбеника створене су основе за квалитетно стварање уџбеника,
његову евалуацију, као и за избор адекватног уџбеника за примену
у одређеним образовним условима. Анализе постојеће продукције
уџбеника које су рађене првенствено за млађи основношколски
узраст су показале да је дошло до напретка у квалитету уџбеника
у односу на ранију продукцију. Закључује се да је даље потребно
радити како на теоријско-методолошком истраживању уџбеника, тако
и на развијању модела за унапређење његове примене у образовној
пракси.
Кључне речи: уџбеник, теорија
уџбеника, квалитет уџбеника, психолошко истраживање уџбеника
|
Summary:
This text gives a review of papers, in which from the point of
psychology in our environment in the seventies and eighties of
the twentieth century, a coursebook as an educational book was
analysed. The results of the analysis have shown that there are
two approaches in dealing with a course book, and this is in the
domain of the building theory and methodological bases of the
coursebooks in the domain of estimating of the quality of the
existing production of coursebooks. It can be concluded that
there is a complex theory of a coursebook based on
cultural-historical theory of L. Vygotsky, in the sense that a
coursebook is understood and defined as a cultural-foundation
means of development and education. There are significant moves
in the respect of performing general principles of organization
of the coursebook text and the development of the structural
elements in general. Performing the standards of the course book
quality, there are bases for quality managing of coursebooks,
its evaluation, as well as the choice of the adequate coursebook
for application in educational conditions. Analyses of the
existing production of the coursebooks, done primarily for the
younger primary school age, should that there has been advance
in the coursebook quality comparison to earlier production. It
has been concluded that it is necessary to work further on the
theoretical-methodological research of the coursebook, as well
as the development of the model for its improvement in the
educational praxis.
Key words:
a coursebook, coursebook theory, coursebook quality,
psychological research of the coursebook
|