Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

др Душанка Лазаревић, Факултет спорта и физичког васпитања, Београд
Уџбеник као предмет психолошке анализе у нашој средини-приступи, проблеми и резултати

 

Резиме:

У тексту је дат приказ радова у којима је из угла психологије, у нашој средини од 70-их година 20. века до данас, разматран уџбеник као образовна књига од посебног значаја. Резултати анализе су показали да се уочавају два приступа у бављењу уџбеником и то у домену изграђивања теорије и методолошких основа уџбеника и у домену процене квалитета постојеће продукције уџбеника. Може се закључити да је постављена обухватан теорија уџбеника која је заснована у културно-историјској теорији Л.  Виготског, при чему се уџбеник схвата и дефинише као културно-потпорно средство развоја и образовања. Учињени су значајни помаци у погледу извођења општих принципа организације уџбеничког текста и развоја структурних елемената уџбеника у целини. Извођењем стандарда квалитета уџбеника створене су основе за квалитетно стварање уџбеника, његову евалуацију, као и за избор адекватног уџбеника за примену у одређеним образовним условима. Анализе постојеће продукције уџбеника које су рађене првенствено за млађи основношколски узраст су показале да је дошло до напретка у квалитету уџбеника у односу на ранију продукцију. Закључује се да је даље потребно радити како на теоријско-методолошком истраживању уџбеника, тако и на развијању модела за унапређење његове примене у образовној пракси.

 

Кључне речи:
уџбеник, теорија уџбеника, квалитет уџбеника,
психолошко истраживање уџбеника

 

Summary:


This text gives a review of papers, in which from the point of psychology in our environment in the seventies and eighties of the twentieth century, a coursebook as an educational book was analysed. The results of the analysis have shown that there are two approaches in dealing with a course book, and this is in the domain of the building theory and methodological bases of the coursebooks in the domain of estimating of the quality of the existing production of coursebooks. It can be concluded that there is a complex theory of a coursebook based on cultural-historical theory of L. Vygotsky, in the sense that a coursebook is understood and defined as a cultural-foundation means of development and education. There are significant moves in the respect of performing general principles of organization of the coursebook text and the development of the structural elements in general. Performing the standards of the course book quality, there are bases for quality managing of coursebooks, its evaluation, as well as the choice of the adequate coursebook for application in educational conditions. Analyses of the existing production of the coursebooks, done primarily for the younger primary school age, should that there has been advance in the coursebook quality comparison to earlier production. It has been concluded that it is necessary to work further on the theoretical-methodological research of the coursebook, as well as the development of the model for its improvement in the educational praxis. 

Key words
:
a coursebook, coursebook theory, coursebook quality, psychological research of the coursebook

   
 

Povratak na početnu stranicu