Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XIX, 2007/4, стр. 70-78
UDC 316.344.7::376.1-054.57

Др Благица Златковић
Учитељски факултет, Врање
Социометријски статус ученика ромске етничке групе

 

Резиме:


У теоријском делу рада изнети су подаци који указују да већ на раном узрасту, иако су појмови о нацији и држави неразвијени, деца поседују знање о својој националној припадности и истичу је у опису свог личног идентитета. С друге стране, деца стичу знање о разликама у националној припадности других људи и углавном, под утицајем социјалне средине, формирају свој однос према њиховим припадницима. Ромска деца, као припадници мањинске етничке групе за коју се везују одређене стереотипије, у опасности су да у одељењском колективу буду социјално неприхваћени.

У емпиријском делу рад је усмерен ка утврђивању социјалне позиционираности ученика ром-ске националности у одељењском колективу у нижим разредима основне школе. Резултати су указали да ученици ромске националности нису испољили изразиту потребу за дружењем, највећи број бира само једног ученика, углавном ромске националности. Они углавном добијају мали број позитивних избора од другова из одељења, или их уопште не добијају. Највећи је број негативних избора које добијају од својих другова из одељења. Вредности индивидуалних и групних индекса употпуњавају слику социјалне позиционираности ученика ромске националности у одељенском колективу.

Остаје отворено питање на које се сегменте школског и личног живота може одразити социометријски статус ученика.

Кључне речи:
социометријски статус, ученици ромске етничке групе, индивидуални индекси, групни индекси

 

Summary:


In the theoretical part of the work, data are given which point that even in the early age, althought the conception of the nation and the state are undeveloped, children possess the knowledge of their belonging to the nation and point it out in their personal identity description. On the other hand children acquire knowledge about the differences in the other people’s belonging to a nation, mainly, under the influence of the social surroundnigs, they form their relation toward their subjects. Roma children as subjects of the minority ethnic group for which certain stereotypes are related, are in danger of being socialy unexcepted in the class collective.

In the empirical part, work is directed toward determination of the social position of Roma pupils in the class collective in the lower grades of primary school. The results have shown that Roma pupils didn’t express the need for socializing most of them chose only one pupil, mainly of the Roma nationality. They mainly receive a small number of positive choices from class mates, or none at all. The biggest is number of negative choices which they receive from their class mates. The values of individual and group indices fulfill the picture of the Roma pupils social position in the class collective.

One question remains open, which segments of school and personal life can be infuenced by the pupil’s sociometric status.



Key words
:
sociometric status, Roma ethnic group pupils, individual indices, group indices

   
 

Povratak na početnu stranicu