Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XIX, 2007/4, стр. 44-52
UDC 37.011.3-051

Др Џевдета Ајановић, Филозофски факултет, Сарајево,
Др Мирха Шеховић, Филозофски факултет, Тузла,
Мр Вахдета Ћатић, Наставнички факултет, Зеница,
Професионални идентитет, улоге и компетенције наставника

 

Резиме:


Данас се о професионалном идентитету наставника говори као о процесу који укључује различита искуства, из улоге ученика, студента, родитеља, других сурадника и самих наставника. Све чешће користи се израз социјализација чија употреба у овом контексту треба да прошири значење појма професионалног идентитета наставника на све процесе и контексте као што су: новине, интерперсонални односи, социјалне норме, промјене у начину рада и обавезе које проистичу из промјена у којима се оно заиста дешава. Такође, користи се израз акултурација којим се означава процес уклапања у доминантну културу образовања.

Током посљедње двије деценије развијена је нова парадигма у разумјевању наставничке професије, разумјевању професионалних улога до промјена у истраживању образовања наставника за њихову професионалну припрему.

Обликовање и развој концепта успјешног професионализма наставника полази од потребних знања познавања личности ученика,развијања мотивације стилова учења,интерперсоналне комуникације,активне наставне методологије, оцјењивања и техника оцјењивања.

Велики дио досадашњих истраживања и документи плана за професионално усавршавање наставника у БиХ се баве овим питањем и примјетни су знатни покушаји да се нађе одговор. Објављене су многобројне
студије а резултати неких од њих ће бити споменути у овон раду.

Кључне речи:
идентитет, компетенција,
професионализам, комуникација, едукација

 

Summary:


Today we talk about the professional identity of a teacher which includes different experience, from the point of view of pupils, students, parents, other participants and teachers. More often we use the term socialisation which use in this context should enlarge the meaning of the term professional identity of a teacher on all processes and contexts, such as innovations, inter-personal relations, social norms, changes in work and obligations coming from changes in which it is really happening. We also use the term acurlutalisation which marks the process of adjusting to the dominant culture of education.

During the last two decades, we have developed new paradigm and understanding of the teacher’s profession, understanding professional roles and changes in the research of teachers’ education for their professional preparation.

Forming and development of concepts of successful professionalism of teachers starts from needed knowledge of students’ personalities, development of motivation of learning styles, inter-personal communication, active teaching methodology, giving marks and techniques of giving marks.

A great part of the current research and documents of the plan for professional development of the teachers in Bosnia and Herzegocina deal with these issues and there are considerable efforts to find the answers. There are many studies published and some results will be mentioned.
 

Key words:
identity, competence,
professionalism, communication, education

   
 

Povratak na početnu stranicu