Резиме:
Феминизација учитељског позива је постала евидентна као
педагошка појава и евидентирана као друштвени проблем у другој
половини 20. века у већини земаља света, без обзира на степен
економске развијености и достигнут ниво научно-технолошког
развоја. Њени узроци су везани за одређене културно-историјске
околности, материјални положај и друштвени статус позива, за
карактеристике личности жена и мушкараца и одређене услове рада
и живота, као и за промене које су се дешавале у школи и
школском систему. Испољава се различито, с обзиром на поједине
нивое у систему васпитања и образовања и територијалне разлике у
нашој и у страним земљама. Педагошке последице феминизације
учитељског позива, која је од половине прошлог века до почетка
21. века добила карактер изразите тенденције или готово
завршеног процеса у највећем броју земаља света, везујемо за све
промене које је у развоју, раду и односу учитеља и ученика, и
школе у целини изазвала бројчана надмоћ жена у структури
учитељског кадра. У истраживању педагошких последица
феминизације учитељског позива пошли смо од ширих сазнајних
циљева - разумевања корена, начина манифестовања и последица
феминизације учитељског позива са историјског, антрополошког,
психолошког, социолош ког и педагошког аспекта, од првих
евидентираних података у прилог тенденцији повећања броја
жена-учитељица до резултата савремених истраживања ове појаве.
Кључне речи:
учитељски позив, феминизација учитељског позива, педагошке
последице, интердисциплинарни приступ
|
Summary:
Feminisation of teacher’s occupation has become evident as a
pedagogical occurrence, and it has been seen as a social problem
in the second half of the 20th century in most countries in the
world, no matter how high the degree of economic development is
and scientific-technological development. Its causes are
connected with certain cultural-historical surroundings,
material position and social status of this post, with
personality traits of men and women and certain work conditions,
as well as changes which have been going on in school and school
system. This is expressed in different ways, considering certain
levels in the pedagogical and educational system and considering
territorial differences in our and foreign countries.
Pedagogical consequences of feminisation of teacher’s job, which
from the middle of the last century and the beginning of the
21st century, has got the character of expressed tendency or
almost completed process in most countries of the world, is
connected with all the changes, which in development, work and
relation between a student and a teacher and school in general,
which was provoked by women’s dominance in the structure of
teacher’s job. We started from wide cognitive aims in research
on pedagogical aspects of feminisation of teacher’s occupation
and those are: understanding the roots, ways of manifesting and
consequences of the teacher’s job from historical,
anthropological, psychological, sociological and pedagogical
aspect, from first noted data about the tendency of increasing a
number of women - teachers, to results of contemporary research
of this occurrence.
Key words:
teacher’s occupation, feminisation of teacher’s
occupation, pedagogical consequences, an interdisciplinary
approach |