Резиме:
У раду се расправља о савременим теоријама и схватањима о
образовању, настави и учењу, као и о иновацијама у домену
образовања и наставе. Изложени су чиниоци који условљавају
појаву, развој и примену иновација и иновативних поступака, као
што су: научно-технолошка револуција, развој наука, привреде и
индустрије, утицај информатике, место и улога у настави и
васпитању, у тумачењима: Бускеа, Трампа, Роџерса, Прухе, Окоња,
Русаковске. Поимање иновација у педагогији није у потпуности и
до краја разјашњено. Најчешће је хетерогено, вишесмерно и
вишедимензионално. Пошто су изло- жене сличности и разлике
између промена и иновација, Атиро је изложио своје схватање
према ком се иновације могу одредити као: смишљене, оригиналне и
специфичне промене за које се сматра да су ефикасније од
постојећих. Оправданије је сматрати их свесним и планираним
променама него изменама које настају узгред, случајно или
насумице. Од суштинског значаја је широко схватање елемента
новина које се у њима налазе.
Кључне речи:
иновације, образовање, настава,
наставник-иноватор
|
Summary:
This paper is about contemporary theories and understanding of
education, teaching and learning and contemporary understanding
of innovation in the domain of education and teaching. There are
some factors shown which condition appearance, development and
application of innovation and innovative approaches such as
scientific-technological revolution, development of science,
economy and industry, influence of IT and its role in education
and pedagogical work, considering the views of Brusk, Tramp,
Rogers, Pruha, Okonj and Rusakovska. Understanding innovation in
pedagogy is not fully understood. It is most often
heterogeneous, multi directed and multi dimensional. Since there
are similarities and differences between changes and
innovations, Atiro expressed his opinion according to which
innovations can be determined as: created, original and
specified changes which are considered to be more efficient than
the existing ones. It is justifiable to consider them as
conscious and planned changes rather than changes occurring by
the way, by accident or by random. The essential importance is
wide understanding elements of innovation which are included in
them.
Key words:
innovation, education, teaching, teacher-innovator |