Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXIII, 2010/4, стр. 95-104
UDC 37.035.1:177  82-91

Александра Трбојевић, Педагошки факултет, Сомбор
Научна поетика Милутина Миланковића у разредној настави
- педагошки утицаји дела „Кроз васиону и векове“ -

 

Резиме:


Указујући на значај личности, величину и разноликост стваралаштва Милутина Миланковића, у овом раду се посебно разматрају они сегменти тога дела којима се данас може извршити утицај на васпитавање младе генерације. Новинама у наставном плану и програму Српског језика за IV разред основне школе, које су настале након реформских образовних захвата, у садржају из области Књижевност, реализују се одломци дела Кроз васиону и векове. У том смислу, циљ рада је сагледавање сазнајних, поетских, етичких и вредносних момената који прожимају научнопопуларно ткиво овог дела, чинећи га погодним наставним садржајем за остваривање образовних и васпитних задатака у настави. Указује се на изборе одломака по опредељењу разних аутора читанки, као и на друге делове које такође могу бити погодни за обраду. Примери који се предлажу за рад на часу осликавају мотиве трагања за научним сазнањем, људске врлине и хуманизам писца, истичу непоколебљиву веру у идеју научног погледа на свет и поруком да нема успеха без великог рада и одрицања – васпитавају у духу истраживачке радозналости, истрајности и поверења у сопствене снаге и сазнајне моћи. У том смислу, путовања Кроз васиону и векове посматрају се као плодотворан наставни садржај и својеврстан позив данашњој генерацији на нове варнице ума и духовне изазове бескрајним стазама науке и научних открића.

Кључне речи:
настава, васпитавање, научни поглед на свет, моралне вредности, људске врлине

 

Summary:


Pointing at the importance of individuality, greatness and versatility of work of Milutin Milankoviс, in this paper, we are particularly discussing those segments of the work which can have influence of pedagogical work with the younger generation. Some innovations in the curriculum of Serbian for the 4th grade of the primary school, which appeared after reformed educational interventions, in the contents from the field Literature, some passages from Through the Universe and Centuries are analysed. In this respect, the aim of this paper is observing cognitive, poetic, and ethical and value moments which permeate scientific-popular essence of this work, making suitable contents for realizing educational and pedagogical tasks in teaching. Choice of passages is pointed out, according to some preferences of the authors of initial readers, as well as other passages suitable for analyzing. Examples suggested for work in the class, describe motifs of searching for scientific knowledge, human virtues and humanism of the writer, stress the real fate and idea of the scientific view on the world and the message that there is no success without great work and efforts – they are being brought up in the spirit of research curiosity, persistence and belief in own power and cognitive abilities. In this respect, travelling Through the Universe and Centuries are seen as a fruitful teaching contents and an invitation to the today’s generation to new sparks of mind and spiritual challenges of infinite paths of science and scientific discoveries.

Key words:
teaching, pedagogical work, scientific view on the world, moral values, human virtues

   
 

Povratak na početnu stranicu