Резиме:
Садржаји из синтаксе се по својој сложености издвајају над
осталим садржајима из језика. Стога је њихова методичка
интерпретација изузетно захтевна, те управо ови садржаји
представљају велики проблем ученицима приликом усвајања знања из
језика: а) усвајање сложеног синтаксичког система, б)
разликовање садржаја из синтаксе и морфологије, али и међусобно
логичко довођење у везу. Зато ћемо разматрати њихову усклађеност
са наставним програмима, примереност узрасту и тачност, која
зависи од лингвистичке утемељености. Посебну пажњу посветићемо
анализи усложњавања градива из синтаксе кроз разреде у
програмима и уџбеницима, тј. питању поштовања претходног знања и
развојних могућности ученика.
У овом излагању бавићемо се методичком интерпретацијом главних
делова реченице (субјекта и предиката), у актуелним уџбеницима
за млађи школски узраст одобрених од Министарства просвете
Републике Србије. Циљ рада јесте анализа постојећих садржаја из
синтаксе у уџбеницима за млађе разреде и афирмисање успешних
методичких решења. У складу са тим покушаћемо да дефинишемо
начине коректне методичке интерпретације ових садржаја.
Кључне речи: методика наставе језика,
уџбеник, ученик, синтакса, предикат, субјекат
|
Summary:
In this report we will deal with methodical interpretation of
the main parts of sentences (subject and predicate), in the
current text-books for lower primary school grades, of different
publishers.
It is necessary to point out that contents of syntax are, by
their complexity, singled out above other language contents.
Therefore, their methodical interpretation is exceptionally
demanding. On the other hand, exactly these contents present a
big problem for the students during their adoption of knowledge
from Serbian language: a) adoption of complex syntactic system,
b) differentiation of syntax and morphology contents, but also
mutual logical connection. We will therefore consider their
compatibility with syllabuses, suitability in respect of
students’ age, as well as accuracy depending on the linguistic
basis. We will pay special attention to the grading of the
syntactic content from lower to higher school grades, in
syllabuses and course books, i.e. to the consideration of
students’ previous knowledge and their developmental
capabilities.
The aim of this paper is the analysis of the existing syntactic
contents in the course books for lower primary school grades and
the affirmation of successful methodological solutions. In
accordance with that, we will try to generate the principles of
methodological interpretation of these contents.
Key words:
methodology of Serbian language, text-book (course
book), student, syntax, predicate, subject
|