Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXIV, 2010/4, стр. 32-42
UDC 376.1-056.26/.36

Загорка Марков, Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Кикинда
Модели пружања подршке особома са посебним потребама

 

Резиме:

Аутор покушава да новим приступом, а у оквиру наставних и ваннаставних активности специјално-едукацијске групе предмета, на конкретним примерима студентима докаже професионалну и личну успешност особа са посебним потребама. Особе са посебним потребама приликом непосредних контаката са студентима сузбијају предрасуде о својој немоћи укључивања у токове живота. Организовање предавања, округлих столова, промоција, едукативних семинара и сл. од стране особа са посебним потребама, стручњака и чланова породице који се баве оваквим особама представља део образовне политике Високе школе струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. Ова школа је преласком на високи образовни систем Наставним планом и програмом, а у оквиру теоријских и практичних предмета, увела специјално-едукацијске предмете који посебно истичу значај укључивања особа са посебним потребама у редовни систем васпитања и образовања. Наставне и ваннаставне активности специјалне едукацијске групе предмета одвијају се у три фазе. Прва фаза је едуковање будућих васпитача за рад са децом са тешкоћама у развоју у оквиру обавезног наставног предмета. Друга фаза представља непосредни контакт и сарадњу са особама са посебним потребама. Ове две фазе се међусобно допуњавају и праве се критички осврти после активности. Трећа фаза представља рефлексију претходне две фазе када студенти обављају праксу у инклузивним вртићима и играоницама. Ова фаза се одвија у оквиру ваннаставним активности у оквиру изборног предмета Инклузивни васпитно-образовни процеси.

Кључне речи:
особе са посебним потребама, инклузија

 

Summary:

The author tries to prove professional and personal success of the people with special needs by a new approach within curricular and extra-curricular activities of special education group of subjects and the definite examples of students. People with special needs during direct contacts with students; suppress prejudice on their inability to participate in the currents of life. Organizing lectures, round tables, promotions, educative seminars and other things by the people with special needs, experts and the members of family who deal with these people is a part of the educational policy of the College for Educating pre-school teachers in Kikinda. This college introduced a curriculum of the higher educational. System, and within theoretical and practical subjects introduced special-educational subjects which particularly stress the importance of participating people with special needs in the system of regular education and pedagogical work. Curricular and extra curricular activity of the special educational group of subjects, occur in three phrases. The first phase is educating future pre-school teachers for work with children with difficulties in development within the compulsory teaching subject. The second phase is a direct contact and cooperation with people with special needs. These two phases are mutually connected and there are critical reviews after activities. The third phase is a reflection of the previous two phases when students do practical work in inclusive kindergartens and playrooms. This phase is occurring within extracurricular activity and within the optional subject Inclusive pedagogical – educational processes.


Key words
:
people with special needs, inclusion

   
 

Povratak na početnu stranicu