Резиме:
Аутор покушава да новим приступом, а у оквиру наставних и
ваннаставних активности специјално-едукацијске групе предмета,
на конкретним примерима студентима докаже професионалну и личну
успешност особа са посебним потребама. Особе са посебним
потребама приликом непосредних контаката са студентима сузбијају
предрасуде о својој немоћи укључивања у токове живота.
Организовање предавања, округлих столова, промоција, едукативних
семинара и сл. од стране особа са посебним потребама, стручњака
и чланова породице који се баве оваквим особама представља део
образовне политике Високе школе струковних студија за образовање
васпитача у Кикинди. Ова школа је преласком на високи образовни
систем Наставним планом и програмом, а у оквиру теоријских и
практичних предмета, увела специјално-едукацијске предмете који
посебно истичу значај укључивања особа са посебним потребама у
редовни систем васпитања и образовања. Наставне и ваннаставне
активности специјалне едукацијске групе предмета одвијају се у
три фазе. Прва фаза је едуковање будућих васпитача за рад са
децом са тешкоћама у развоју у оквиру обавезног наставног
предмета. Друга фаза представља непосредни контакт и сарадњу са
особама са посебним потребама. Ове две фазе се међусобно
допуњавају и праве се критички осврти после активности. Трећа
фаза представља рефлексију претходне две фазе када студенти
обављају праксу у инклузивним вртићима и играоницама. Ова фаза
се одвија у оквиру ваннаставним активности у оквиру изборног
предмета Инклузивни васпитно-образовни процеси.
Кључне речи:
особе са посебним потребама, инклузија
|
Summary:
The author tries to prove professional and personal success of
the people with special needs by a new approach within
curricular and extra-curricular activities of special education
group of subjects and the definite examples of students. People
with special needs during direct contacts with students;
suppress prejudice on their inability to participate in the
currents of life. Organizing lectures, round tables, promotions,
educative seminars and other things by the people with special
needs, experts and the members of family who deal with these
people is a part of the educational policy of the College for
Educating pre-school teachers in Kikinda. This college
introduced a curriculum of the higher educational. System, and
within theoretical and practical subjects introduced
special-educational subjects which particularly stress the
importance of participating people with special needs in the
system of regular education and pedagogical work. Curricular and
extra curricular activity of the special educational group of
subjects, occur in three phrases. The first phase is educating
future pre-school teachers for work with children with
difficulties in development within the compulsory teaching
subject. The second phase is a direct contact and cooperation
with people with special needs. These two phases are mutually
connected and there are critical reviews after activities. The
third phase is a reflection of the previous two phases when
students do practical work in inclusive kindergartens and
playrooms. This phase is occurring within extracurricular
activity and within the optional subject Inclusive pedagogical –
educational processes.
Key words:
people with special needs, inclusion |