Povratak na početnu stranicu Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

др Хашим Муминовић, Филозофски факултет, Сарајево
Проблемско учење у настави

 

Резиме:


Проблемско учење у настави спада у ред најефикаснијих и рационалнијих приступа настави и учењу. У педагошкој литератури појам „проблемског” различито се схвата, почев од тога да је свако питање у настави проблем  до оних да су то само сложенија питања или дијелови наставе на темељу којих се може креирати цјеловита концепција учења и поучавања. Ми се ограничавамо на ово друго значење. Зато под проблемским учењем  подразумијевамо посебну  организациону форму наставе гдје ученик може бити  максимално когнитивно, афективно и конативно укључен. То је посебан модел  или врста наставе која обухвата  такве логичке структуре садржаја или наставне ситуације погодне за проблемско учење у којима се претежно самостално учи и рјешавају мање или веће наставне цјелине. Модел развија специфичну методику наставе која се темељи на томе да ученик претежно сам разрјешава конкретне законитости учења и самостално долази до спознаја. Концепција је примјенљива као посебан модел, али се може комбинирати с другим облицима наставе.

Циљ рада је указивање на евидентне разлике  у  одређењу проблемског учења у настави. Трагањем за прецизнијим дефинирањем и елаборацијама свих његових обиљежја отклањају се нејасноће у поимању, сагледавају домети и афирмирају практичне вриједности.

Кључне речи:
проблемско учење, учење рјешавањем проблема, учење откривањем, стратегије учења, самостално учење у настави, цјеложивотно учење

 

Summary:


Problem teaching in learning is one of the most efficient and rational approaches to teaching and learning. In pedagogical reference books, the term “problem“ is understood differently, starting from the fact that each question in teaching is “a problem“, to those which are only more complex issues or parts of teaching based on the fact that unique concept of teaching and learning can be formed. We are focusing on the second meaning. This is why problem teaching means special, organisational form of teaching in which a student can be fully cognitive, affectively and cognitively connected. This a special model or a sort of teaching which enhances such logical structures of contents or teaching situations suitable for problem learning in which there is individual work and bigger or smaller teaching units are solved. The model develops specific teaching methodology based on the fact that the student mostly individually solves some definite regulations of learning and individually pursues the knowledge. The concept is applicable as a special model, but can be combined with other forms of teaching.

The aim of this paper is pointing at the evident differences in determination of problem learning in teaching. Searching for more precise defining and elaborating all its features, some unclearness in perceiving are removed, some aims are observed and practical values are affirmed.


Key words:
problem learning, learning by solving problems, learning by revealing, strategies of learning, individual learning in teaching, life-long learning