Резиме:
Музичке способности су већ дужи временски период предмет
истраживања музичких педагога и психолога музике, а још увек не
постоје јасна схватања о томе да ли се, када се говори о
музичким способностима, може говорити о једној или више
способности, као и да ли су музичке способности детерминисане
наслеђем или другим факторима. С обзиром да деца полазе у школу
са различитом развијеношћу музичких способности, те да је она
предуслов за савладавање наставних садржаја, приступили смо
истраживању које је имало за циљ да се утврде музичке
способности деце новопазарског краја узраста 6–7 година и
фактори који на њих утичу како би се у будућности, на основу
емпиријских сазнања, бирали одговарајући садржаји и тиме
унапредила настава музичке културе у вртићу и основној школи. У
истраживању су коришћене метода теоријске анализе и дескриптивна
метода. Налази овог истраживања упућују на дискутабилне границе
гласа и неприлагођености музичких садржаја, односно актуелне
музичке литературе, дечијим музичким способностима на овом
узрасту.
Кључне речи:
музичке способности, социјално-статусна обележја детета и
његове породице
|
Summary:
For long time, musical abilities have been a subject of the
research of musical pedagogues and music psychologists, and
still there are no clear understandings about the facts if we
can talk about one or more abilities when we talk about musical
abilities in general, as well as whether these abilities are
determined by inheritance of other facts. Considering the fact
that children start the school with different development of
musical abilities, as well as it is the pre-condition for
realisation of the teaching contents, we started the research
which had the aim of determining musical abilities of children
in the area of Novi Pazar, age 6-7, as well as factors which
influence them, so that in the future, based on the empirical
experience, we can choose the contents and improve the teaching
of music culture in the kindergarten and in the primary school.
In the research, we used methods of theoretical analyses and the
descriptive method. The results of this research point at the
certain levels of voice and the lack of adjustment of musical
abilities, i.e. actual musical reference books, children’s
abilities at this age.
Key words:
musical abilities, social-status features of a child and his
family
|