Резиме:
Реформа основне школе на папиру и у пракси
упадљиво се разликује. Наша разредна настава у целини ће још
дуго бити „репродуктивна” и у њој нема довољно места „креативном
мишљењу” ученика. Овоме није крив учитељ, већ систем његове лоше
селекције, а понајвише систем његовог (не)квалитетног школовања.
Стварне потребе живота су другачије од оних какве их види и
спроводи „препарирана” школа. „Нови” уџбеници и неколико
неквалитетних семинара учитељу нису довољни да би сазнао нешто
више о савременим токовима у образовању, а тиме унапредио и свој
рад. Наша школа је досадна и још увек се само „обраћа просечном”
ђаку. Желећи да сами у властитој пракси унесемо промене,
целокупну наставу по важећем наставном плану и програму у
генерацији 2002-2006, организовали смо као проблемско-логичну уз
примену кибернетичких метода (проблемска, аналитичко-синтетичка
и метода покушаја и погрешака), чиме су ученици систематски и
дуготрајно подстицали своје мисаоне потенцијале на активнији
начин. Одељење које је радило на овај начин чинило је
експерименталну групу, док су три одељења, означена као
контролна група, радила традиционалним путем. Према дужини
лонгитудинално, а карактеру трансверзално истраживање имало је
за циљ анализу резултата два приступа рада на завршном тестирању
ученика из прт наставних предмета на софтверу, који смо развили
у складу са савременим захтевима и по принципима проблемске
наставе. Резултати истраживања показују да су ученици
експерименталне групе не само постигли боље резултате на
завршном тестирању, већ су и на низу такмичења током трајања
експеримента остварили неупоредиво боље резултате од својих
вршњака. Са друге стране, развијени софтвер је оправдао своју
употребну вредност наставног средства у непосредној пракси која
преферира учење решавањем проблемско-логичких задатака.
Кључне речи:
когнитивна психологија, проблемско-логична настава, методе и
облици рада, рад са компјутером
|
Summary:
Theoretically and practically, there are two different things of
the reform of the primary school. Our primary school teaching in
general is going to be „reproductive” for a very long time, and
there is not enough space for “creative thinking” of students.
The teacher is not to blame here, but the system of its bad
selection, and the system of his inappropriate education. Real
needs of life are different from those of the school. New course
books and some seminars of the bad quality are not sufficient
for knowledge of the contemporary education and improvement of
work. Still, our school is only for an average student. We
wanted to make changes during generation 2002/06, so we
organized the whole teaching, according to the curricula, as
problem-logical with the use of cybernetic methods (problem,
analytical-synthetically and method of attempts and faults), so
the students encouraged their thoughtful potential to a
different, active way. Classes working in this way, represented
the experimental group, three classes were control group who
worked in a traditional way. This, by length longitudinal, and
according to the character, transversal research had the aim of
the analysis of the two approaches at the final testing of five
teaching subjects at software which we developed according to
the contemporary requirements and according to the principles of
the problem teaching. Results of the research show that students
of the experimental group achieved better results at the final
testing, but as well as better results at many contests during
the experiment than their peers. On the other hand, developed
software justified its use of the teaching means in an immediate
praxis that prefers learning to solving problem-logical tasks.
Key words:
cognitive psychology, problem-logical teaching, methods and
forms of work, work on computer |