Povratak na početnu stranicu Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Ice B. Risteski, Phd
Toronto, Ontario, Canada
A new concept of guitar teaching philosophy

 

Резиме:


Рад се бави концептом подучавања гитаре који је заснован на музичко-естетиском познавању музике за класичну гитару. Овакав приступ истиче важност искуства свирања и новог проучавања класичне гитаре. „Шта заправо значи подучавати гитару? То значи систематски потстицати ученике да свирају различите комаде/дела за гитару” (Maestro Antonio Lauro).

1. Увод Велика музичка дела за гитару произилазе из срца и душе. Такве емоције тешко је назрети, ухватити у нотном тексту. Зато је главни изазов у свирању гитаре научити ученике како да ослободе унутрашњи глас и изразе га кроз свој инструмент. Процес учења гитаре обухвата многе области, не само учење о музици, него и о самом животу. На пример, свирање гитаре учи нас да вреднујемо стрпљивост, истрајност, постојаност што је значајно и за свако друго занимање. Оно, такође, обогаћује наш друштвени живот. 2. Мудрост подучавања гитаре Бити добар наставник подразумева имати висок ниво очекивања од својих ученика.У циљу достизања жељеног резултата, наставник мора да показује веру у успех ученика. Мудрост подучавања је у подстицању ученика да развијају критичко мишљење, стил и креативност. Упоредо са развијањем разумевања музичког дела, треба радити и на овладавању вештине свирања. На часу гитаре, наставник треба да балансира задовољство и тежак рад. Много тога треба научити и савладати, али зашто то не би представљало ученицима и задовољство. На наставнику је да обезбеди шта се учи, зашто се учи, да мотивише ученике за учење, да континуирано евалуира рад ученика и да поставља захтеве различитог нивоа поштујући различите способности и предиспозиција својих ученика. Учење је делотворно ако представља континуирани развојни процес који се никада не сматра завршеним производом. Вештина подучавања гитаре састоји се у објашњењу и демонстрирању и, испитивању. У учионици, наставник проводи време објашњавајући и/или демонстрирајући одређену проблематику целом одељењу, мањој групи ученика или индивидуално, једном ученику. У већини случајева неопходно је да наставник демонстрира, изведе, покаже одговарајући музички или технички проблем. Многи ученици уче посматрањем. Демонстрација обезбеђује спону између знати нешто о нечему и бити способан да се нешто уради/изведе. Демонстрација је ефикасна када је праћена кратким објашњењем и дискусијом, када ученици могу јасно да виде и схвате шта се догађа у музичком комаду. Испитивање има истакнуто место у многим учионицама. Питања се упућују целом одељењу. Наставник подстиче све ученике да подједнако узму учешће у одговору, али имајући у виду да неки од њих нису вољни да говоре јавно, пред свима. Између питања и одговора треба оставити простор, време да сви ученици могу да размишљају о одговору на свако постављено питање. Оцењивање је значајан исход процеса подучавања гитаре. Главни циљ оцењивања је да се промовише разумевање одговарајуће материје сваког појединог ученика, а не да се ученици међусобно пореде. Из тих разлога, треба неговати различите технике оцењивања пружајући могућност ученицима да демонстрирају различите нивое разумевања. 3. Концепт подучавања гитаре Добар наставник гитаре, чему тежимо, визионар је узорног методичког приступа за који верује да води ка ваљаном исходу. Процес учења гитаре зависи од много фактора, укључујући циљ и садржај курса, особености ученика, режим наставе, захтевe као и наставникову концепцију подучавања. Овоме треба додати важност наставне праксе у којој се посебно води рачуна о индивидуалним потребама ученика, па у вези са тиме и одговарајући приступ. Учење је интерактиван процес у коме је неопходно да ученици буду активно инволвирани у остваривању релевантних задатака и изазова постављених курикулумом. Ефикасна настава подразумева постављање ученика у центар наставниковог одлучивања не само о самом курикулуму већ и о наставним процесима којим ће се тај курикулум реализовати. У контексту наведеног, неопходно је успостављање позитивног односа између наставника и ученика. У том смислу наведеног, рад детаљно разматра следеће предпоставке: • просец наставе гитаре треба да буде јасно дефинисан и описан; • подучавање гитаре је уметност и наука истовремено; • наставници гитаре би требало да виде себе као важне доносиоце одлука у методичком и методолошком смислу; • наставник гитаре би требало студента да сагледава/третира као аутономну личност. 4. Закључак Бити добар наставник гитаре је збир различитих ствари. Најважнија јесте бити стручњак у својој области. Ако неко не влада музичком литературом за гитару, он не може другоме да помогне да изнесе дело јер је и сам лимитиран да га презентује. Друго, неопходно је знати технике подучавања гитаре које представљају средство комуникације између ученика и наставника. Најзад, треба знати односити се према сваком насталом проблему. На крају, нема магичне формуле за подучавање гитаре. То је само индивидуални приступ у трансферу знања од наставника до ученика.

 

Summary:


In this present work it is given an opinion for a new approach to guitar teaching philosophy in a sufficiently sophisticated way, which surpass up to now all known glances. With a goal to shed light on this important topic, this work will introduce a new guitar teaching philosophy on the virtue of musical-aesthetical knowledge of classical guitar music. With the intention to better understand this approach, emphasis is made throughout the prism of the guitar experience and from the viewpoint of new needs of classical guitar study.





Key words
:
classical guitar, guitar teaching philosophy