Резиме:
У раду се полази од констатације да књижевна дела, као слојевите
и вишезначне творевине, пружају широке могућности разумевања и
процењивања, што апострофира стваралачки приступ књижевном делу
као битну одредницу наставе књижевности. Представљени су
парцијални резултати једног ширег теоријско-емпиријског
истраживања у којем је стваралачко мишљење дефинисано као
изналажење нових веза и формулисање нових садржаја вођено
интуицијом, креативном имагинацијом и креативном синтезом.
Способности стваралачког мишљења обухватају следеће компоненте:
оригиналност, спонтану и адаптивну флексибилност, флуентност
идеја, изражајну флуентност, асоцијативну флуентност, флуентност
речи, редефиницију, осетљивост за формулисање проблема и
елаборацију.
Ауторка презентује композицију проблемско-стваралачких поступака
за сваку компоненту способности креативног мишљења и решавања
проблема, те указује на неке од одлика традиционалне наставе
књижевности и проблемско-стваралачког методичког система виђеног
из ученичке перспективе.
Кључне речи:
решавање проблема, настава књижевности, методички систем,
стваралаштво, ученици |
Summary:
We are starting from the point that works of literature, as
multi level and multi meaning creations offer many possibilities
of understanding an estimation which stresses creative approach
to literary work as an important determinant of teaching
literature. There are partial results shown of a wide
theoretical-empirical research in which creative thinking is
defined as finding new connections and formulating new contents
led by intuition, creative imagination and creative synthesis.
Abilities o creative thinking includes the following components:
originality, spontaneous and adaptive flexibility, fluency of
ideas, expressive fluency, associative fluency, word fluency,
redefinition, sensibility to formulating problems and
elaboration.
The author presents composition of problem-creative actions for
each component of ability of creative thinking and solving
problems, so shows at some features of traditional teaching
literature and problem-creative methodological system seen from
students’ perspective.
Key words:
solving problems, teaching literature, methodological system,
creativity, students |