Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Др Хазема Ништовић
Педагошки факултет, Зеница
Критеријуми и стандарди израде програмско-планске структуре основа читања
и писања као дидактичко-методички транспоноване дисциплине

 

Резиме:


Циљ нашег истраживања је уочавање недоречености и недовољне информативности наставних планова и програма у оквиру наставног подручја основе читања и писања. Истраживање има дијагностичко-аналитички карактер у чијој су реализацији примјењене сљедеће методе рада: историјска метода, метода теоријске анализе и нормативна метода.

У истраживању се пошло од претпoставке да се у етапи почетног образовања полази од емоционалног и социјалног развоја до когнитивне писмености чији основ представља настава читања и писања, те да успјех у настави овог значајног предметног подручја, зависи од правилно изабраних, распоређених и на адекватан начин саопштених наставних садржаја.

Наставно градиво није само средство образовања, оно је и васпитни медиј па je веома значајан дидактичко-методички аспект програмско-планског структурирања овог предметног подручјa, тим више што нови концепт основа читања и писања ствара могућност интегрисања сродних наставних области, а без корелативних тенденција нема квалитетног и функционалног знања.

Наставни планови и програми захтијевају концепцију која ће садржавати кључна сазнања заснована на развојним елементима важним за остваривање континуитета у настави основа читања и писања. У програмско-планској структури предметног подручја основе читања и писања постепено се напушта дескриптивни приступ оптерећен фактографијом која не припада функционалном програмском језгру.

Настави читања и писања одговара динамичнији програмско-плански концепт који неће бити усмјерен искључиво на учење графичке структуре, него који ће ученике уводити у језички систем различитим облицима вјежбања.

На основу консултоване литратуре и на основу дугогодишњег искуства дошли смо до закључка да структурирању наставних планова и програма у предметном подручју читања и писања највише одговара конусно–спирални програмско-плански наставни модел јер обезбјеђује: континуираност, динамичност и унутарњу повезаност садржаја; успонски развој, продубљивање и квалитативни раст; оперативност, прилагодљивост и продуктивност васпитно-образовне тежње.

Кључне речи:
почетно читање и писање, програмско-плански принципи, курикуларно планирање, скица планирање, конусно-спирални модел

 

Summary:


The aim of our research is pointing at insufficiently informative curricula within the teaching area of reading and writing. The analysis has got diagnostically-analyst character in which realisation the following methods of work are applied: historical method, method of theoretical analysis and normative method.


The research has started from the point that in the phase of education starts from emotional and social development to cognitive literacy which essence is teaching reading and writing, so that success of this important subject area depends on well chosen, placed and adequately told teaching contents.

Key words:
basic reading and writing, programmed-planned principles, curricular planning, scratch planning, conus-spiral model

   
 

Povratak na početnu stranicu