Резиме:
Електронски системи данас пресудно утичу на све феномене
друштвеног живота. То се огледа у квалитету, динамици, брзини
промена и иновација, које настају у процесима поучавања и учења
применом електронике. Све више је несагласности између класичне,
делом скриптивне и реторичке (наративне) дидактике и актуелних
изазова који делују на ниво и садржај научног сазнања
препознатог као дидактика.
Електроника и учење постају одлучујући детерминати обликовања
процеса поучавања. Развој електронике захватио је променама и ту
област научног сазнања. Технички и технолошки успон већ је
пропратио примену више генерација средстава и облика поучавања и
учења, машина, уређаја, лабораторија и нивоа презентације
садржаја образовања.
У току је укључивање усавршених електронских система у процес
образовања који нарастају у моћан и савремен дидактички
инжењеринг. Хардвер и софтвер, компјутер, штампач, скенер,
постали су незаобилазна електронска подршка учењу и настави.
Актуализује се питање располагања овим средствима и њиховог
најефикаснијег увођења у праксу поучавања и учења.
Масовна примена електронике битно мења дидактичке обрасце учења
и поучавања, подједнако оне који се односе на ученике,
наставнике, као и на наставне програме и наставне ситуације.
Настају разлози за промене у домену теоријске дидактике и
образовања, терминологије, стандарда, схватања и примене
правилности и закономерности у дидактици. Надасве, морају се
мењати и усавршавати обрасци поучавања и учења препознатљиви у
педагошкој пракси.
Кључне речи:
дидактика, учење, поучавање, образовање, електроника, техника,
инжењеринг,
промене, обрасци |
Summary:
Electronics systems nowadays have a great influence on all the
phenomena of social life. This is reflected in quality, dynamics,
speed of change and innovations which occur in the processes of
teaching and learning with application of electronics. There is
more and more of incompatibility between classical, partially
descriptive and rhetorical (narrative) didactics and actual
challenges which have the influence on the level and contents of
scientific revelation, known as didactics.
Electronics and learning become determinants of forming the
process of teaching. Development of electronics has also taken
this part of scientific area. Technical and technological
headway has seen many generations of means and forms of teaching
and learning, machines, applications, labs and levels of
presenting the contents of education.
There is the process of improvement of electronics system into
the process of education which becomes a powerful and
contemporary didactic engineering. Hardware, software, computer,
a printer and a scanner have become an important electronic
support to teaching. We are analyzing the issue of placing those
appliances and the most efficient introduction into teaching and
learning.
Massive use of electronics changes patterns of learning and
teaching, both those referring to teachers, students, curricula
and teaching situations. There are reasons for change in the
domain of theory, didactics and education, terminology,
standards, understanding and application in didactic. After all,
patterns of learning and teaching known in pedagogical praxis
must be changed and improved.
Key words:
didactics, learning, teaching, education, electronics,
mechanics, engineering,
changes, patterns |