Резиме:
У раду се разматра значај формирања метакогнитивних знања и
способности у процесу когнитивно-комуникативног овладавања
страним језиком и приказују конструкцијска решења која доприносе
успешном транспоновању метазнања кроз уџбеник. У уџбеник треба
систематски инкорпорирати конструкцијска решења која омогућавају
стицање знања о задатку (од глобалних задатака до оних који се
постављају у сваком елементу микроструктуре школске књиге),
знања о себи (о сопственим когнитивним ограничењима и
могућностима, о квалитативним и квантитативним аспектима
властитог знања / незнања, о напредовању у овладавању језиком),
па све до знања о стратегијама учења језика (њиховој вредности,
ефикасности и могућностима њиховог коришћења). Анализом
актуелних домаћих уџбеника руског језика аутор показује да њихов
метакогнитивни потенцијал није довољно искоришћен, те предлаже
извесна решења која би допринела формирању метазнања код
ученика.
Кључне речи:
лингводидактика, теорија уџбеника,
метакогниција, метазнања
|
Summary:
This paper is about the importance of forming meta cognitive
knowledge and abilities in the process of
cognitive-communicative skills of a foreign language and some
constructive solutions are shown, which contribute to successful
transferring of meta knowledge through the course book.
Constructive solutions should be systematically incorporated
into a course book, which enable gaining knowledge about the
task (starting from global knowledge, up to those stated in each
element of micro structure of a school book), knowledge about
oneself (about self cognitive limits and possibilities, about
quality and quantity aspects of own knowledge / ignorance about
improvement and language competence), and to the knowledge about
strategies of learning languages (its validity, efficiency and
possibility of their use). Analysing cotemporary domestic course
books of Russian, the author shows that its metacognitive
potential is not sufficiently used, so suggests certain
solutions, which would contribute to forming students' meta
knowledge.
Key words:
linguadidactics, theory of course books,
metacognition, metaknowledge |