Резиме:
У зависности од предмета изучавања и узраста ученика улога и
значај репрезентација појмова или структура могу се разликовати.
Понекад се „вишеструке репрезентације“ схватају као одвојене
представе у релацији са појмом који се изучава и јавља се
проблем прелажења са једног на други ниво репрезентација. Са
друге стране, обезбеђује се богатство уочених веза, сличности и
разлика између и унутар репрезентација.
Савремена информатичка технологија допринела је обогаћивању
процеса наставе и учења, посебно у природно-математичкој
области. Симулација се јавља као нова могућност у репрезентацији
знања. По Гоцкову (Guetzkow, 1962) симулација је оперативна
репрезентација стварности из неког релевантног аспекта. Дакле,
ради се о неком моделу објективног система који је и сам
динамичан. Ако је тај модел материјалан, ради се о обичној
симулацији, а ако је апстрактан ради се о мисаоном експерименту,
односно о компјутерској симулацији.
Овај рад се бави метематичко-кибернетичким моделовањем и методoм
симулације у настави природно-математичке области, са посебним
освртом на компјутерске симулације. Анализирајући ову нову,
савремену репрезентацију знања дошли смо до закључка да у
изучавању сложених система поред оригинала, иконичке и
симболичке, репрезентације, посебно у природно-математичким
областима, све значајнију улогу треба да игра учење помоћу
математичко-кибернетичког моделовања и симулације и то
коришћењем савремених рачунара.
Кључне речи:
репрезентације знања, математичко-кибернетичко моделовање,
симулације, настава, природно-математичка област
|
Summary:
Depending on the subject of study and age of students the
role and importance of team concepts and structures may vary.
Sometimes a “multiple representation” is conceptualized as
separate representations in relation to the concept that is
taught and there is a problem of crossing from one team to
another level. On the other hand, it provides a wealth of
perceived connections, similarities and differences between and
within teams.
Modern information technology has contributed to the enrichment
of teaching and learning, particularly in the
natural-mathematical areas. Simulation appears as a new feature
in the representation of knowledge. By Gockovu (Guetzkow, 1962)
simulation is an operational representation of reality for some
relevant aspects. So, this is a model of the objective system
that is itself dynamic. If this model is material, it is a
normal simulation, and if the abstract it is a
thought-experiment, and the computer simulation.
This paper deals with the cybernetic mathematical-modelling and
simulation methods in teaching science-mathematical areas, with
special emphasis on computer simulation. Analyzing this new,
contemporary representations of knowledge, we have concluded
that the study of complex systems in addition to the original,
iconic and symbolic, representation, particularly in the
natural-mathematical areas play an important role to play
learning using mathematical and cybernetic modelling and
simulation and to use modern computer.
Key words:
knowledge representation, mathematical and cybernetic
modelling, simulation, education, natural and mathematical
field |