Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXIII, 2010/3, стр. 62-72
UDC 781.22

мр Драгољуб – Драган Шобајић, Факултет музичке уметности, Београд
Менталне технике слушања тона

 

Резиме:


Описано је и објашњено пет техника слушања тона приликом професионалног извођења музичке композиције. Као основа послужила је уобичајена конвенција троделне поделе времена на прошло, садашње и будуће, што је омогућило да се динамика процеса излагања и асимилације садржаја музичког дела постави у временску раван. Предложени концепт техника слушања тона заснива се на успостављању интонативних релација између одабраних тачака у композицији чиме извођач гради мрежу значењских односа која му омогућава да асимилује садржај датог дела. У циљу објашњења овог концепта, указано је на постојање психолошких и антрополошких сличности између језика и музике што омогућава да се овим феноменима приступи као процесима у времену. Осим музике, остале временске уметности (позориште, балет, филм и литература) такође се могу подвести под овај концепт праћења и разумевања садржаја. За разлику од њих, указано је да дела просторних уметности подлежу другачијим техникама асимилације садржаја. Пет разматраних техника слушања тона сагледано је са становишта основних психолошких појмова – пажње, дугорочне меморије и груписања података. Оне су протумачене у контексту примене унутрашњег слуха тј. музичареве способности да у свом менталном простору, по потреби чује одабране делове композиције које су раније одзвучале на инструменту. Таквим поступком покушао се премостити знатан јаз између резултата психолошких истраживања и музичке извођачке праксе.

Кључне речи:
слушна пажња, унутрашњи слух,
меморија, интонативне релације,
груписање података, уметничко дело

 

Summary:


We have described and explained the five techniques of listening tons of professional performance in a musical composition. Served as the basis of the usual three-part division convention time to past, present and future, allowing the dynamics of the exposure to and assimilation of the contents of a musical work set in the time level. This concept of listening to tone technique is based on establishing relations between the intonations of selected points in a composition which the contractor is building a network of semantic relationships which allows him to assimilate the contents of the given work. In order to explain this concept and point to the existence of psychological and anthropological similarities between language and music that allows people to access these phenomena as processes in time. Besides music, other temporal arts (theatre, ballet, film and literature) can also be subsumed under the concept of monitoring and understanding the content. Unlike them, it was pointed out that the art of spatial assimilation techniques are subject to different content. Five tonnes of the considered techniques of listening is perceived from the standpoint of basic psychological concepts - attention, long-term memory and grouping data. They are interpreted in the context of the implementation of the internal hearing that. Musicians in their ability to mental space, if necessary, hear the selected parts of the tracks that were previously played on the instrument. Such proceedings try to bridge the considerable gap between the results of psychological research and practice of performing music.

Key words:
auditory attention, inner hearing,
memory, intonation relations,
grouping data, work of art

   
 

Povratak na početnu stranicu