Резиме:
У чланку су описане основне одлике комуникације између
наставника и ученика у току остваривања наставног процеса, као и
баријере које jе најчешће ометају. Посебно је разматрана улога
наставника као фактора успешне комуникације у настави и чиниоци
који могу утицати на побољшање овог процеса. Такође,
представљени су резултати истраживања спроведеног међу
студентима Учитељског факултета у Београду, Наставног одељења у
Новом Пазару, које је имало циљ да покаже како студенти оцењују
квалитет комуникације која се остварује у настави и које су
главне препреке у остваривању квалитетне комуникације између
наставника и ученика. Задаци истраживања су били да покажу на
који начин студенти Учитељског факултета доживљавају
комуникацију у наставном процесу, шта виде као њене основне
факторе и у којој мери је наставник као фактор наставе одговоран
за квалитет комуникације у одељењу. Истраживање је реализовано
на узорку од 138 студената, дескриптивном методом, техником
анкетирања помоћу анкетног упитника који је сачињен од 13 питања
отвореног, затвореног и комбинованог типа. Резултати истраживања
показују да наставник има кључну улогу у процесу комуникације у
настави и да од његових методичких вештина, креативности,
јасности при говору, умећа тумачења невербалног говора и
коришћења правовремене повратне реакције зависи квалитет односа
наставник – ученик.
Кључне речи: комуникација, настава
|
Summary:
This paper is on the basic features of communication between
teachers and students in the teaching process, as well as the
barriers that often interfere. Special attention has been the
role of teachers as a factor in successful communication in
teaching and the factors that may affect the improvement of the
process. Also, the results of research carried out among
students of Teacher Training Faculty, teaching classes in Novi
Pazar, which had intended to show how students assess the
quality of communication in the teaching and what are the main
obstacles in achieving good communication between teachers and
students. The tasks of the study were to demonstrate how
students perceive communication in the educational process, what
they see as its main factors and the extent to which teacher
education as a factor responsible for the quality of
communication in the classroom. The research was conducted on a
sample of 138 students, we used descriptive method, technique
survey by a questionnaire which was composed of 13 questions
open, closed, and mixed type. The results show that the teacher
has a key role in the process of communication in teaching and
that of his methodological skills, creativity, clarity in
speaking, nonverbal language skills and use of timely feedback
depends on the quality of relationship the teacher - student.
Key words:
communication, teaching
|