Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXIII, 2010/3, стр. 45-52
UDC 371 .213.3

мр Филдуза Прушевић-Садовић, Учитељски факултет, Београд
Наставник као фактор успешне комуникације у настави

 

Резиме:

У чланку су описане основне одлике комуникације између наставника и ученика у току остваривања наставног процеса, као и баријере које jе најчешће ометају. Посебно је разматрана улога наставника као фактора успешне комуникације у настави и чиниоци који могу утицати на побољшање овог процеса. Такође,  представљени су резултати истраживања спроведеног међу студентима Учитељског факултета у Београду, Наставног одељења у Новом Пазару, које је имало циљ да покаже како студенти оцењују квалитет комуникације која се остварује у настави и које су главне препреке у остваривању квалитетне комуникације између наставника и ученика. Задаци истраживања су били да покажу на који начин студенти Учитељског факултета доживљавају комуникацију у наставном процесу, шта виде као њене основне факторе и у којој мери је наставник као фактор наставе одговоран за квалитет комуникације у одељењу. Истраживање је реализовано на узорку од 138 студената, дескриптивном методом, техником анкетирања помоћу анкетног упитника који је сачињен од 13 питања отвореног, затвореног и комбинованог типа. Резултати истраживања показују да наставник има кључну улогу у процесу комуникације у настави и да од његових методичких вештина, креативности, јасности при говору, умећа тумачења невербалног говора и коришћења правовремене повратне реакције зависи квалитет односа наставник – ученик.

Кључне речи:
комуникација, настава

 

Summary:

This paper is on the basic features of communication between teachers and students in the teaching process, as well as the barriers that often interfere. Special attention has been the role of teachers as a factor in successful communication in teaching and the factors that may affect the improvement of the process. Also, the results of research carried out among students of Teacher Training Faculty, teaching classes in Novi Pazar, which had intended to show how students assess the quality of communication in the teaching and what are the main obstacles in achieving good communication between teachers and students. The tasks of the study were to demonstrate how students perceive communication in the educational process, what they see as its main factors and the extent to which teacher education as a factor responsible for the quality of communication in the classroom. The research was conducted on a sample of 138 students, we used descriptive method, technique survey by a questionnaire which was composed of 13 questions open, closed, and mixed type. The results show that the teacher has a key role in the process of communication in teaching and that of his methodological skills, creativity, clarity in speaking, nonverbal language skills and use of timely feedback depends on the quality of relationship the teacher - student.


Key words:
communication, teaching

   
 

Povratak na početnu stranicu