Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Драгољуб Цуцић, Регионални центар за таленте „Михајло Пупин”, Панчево
Привидни парадокси и њихов значај за популаризацију физике

 

Резиме:


Привидни парадокси су по много чему посебна врста парадокса у физици. Значајни су по контрадикторној чињеници да им контраинтуитивност није утемељена на чврстим физичким принципима и законима, или су напротив само на томе засновани, без чврсте емпиријске потврде. Они су такозвани „назови“ парадокси. У раду ће бити истакнуте карактеристике привидних парадокса, биће размотрене варијације привидних парадокса, њихов значај у популаризацији физике и њеним образовним садржајима. Све наведено ће бити поткрепљено са 8 примера. Код привидних парадокса постоји једна изражено смислена, образовна и упитна намера. Текст има за циљ да се укаже на једну врсту парадокса у физици чији је велики образовни, још увек недовољно искоришћен, потенцијал. Сви привидни парадокси су објашњени – познат је разлог њихове парадоксалности, и то их квалификује да буду употребљивани у настави. Објашњавањем разлога парадоксалности се на квалитетан начин могу објаснити основни принципи области из које је парадокс одабран.

Кључне речи:
привид, парадокс, контраинтуитивност, физика

 

Summary:


The apparent paradoxes in many ways are a special kind of paradox in physics. Important are the contradictory fact that contra-intuition is not based on sound physical principles and laws, or rather just based on that, without strong empirical confirmation. They are called “call” paradoxes. The paper will be the salient features of the apparent paradox will be considered variations of the apparent paradox, their importance in the popularization of physics and its educational programming. All of the above will be supported with eight examples. The apparent paradox is expressed in a meaningful, educational and with questionable intentions. The text aims to point to a kind of paradox in physics which is a great educational, yet under-utilized, potential. All apparent paradoxes are explained - the reason for their famous paradox and this qualifies them to be applied in teaching. Explaining the reasons for the paradox in a quality manner can explain the basic principles of the field from which the paradox is selected.

 

Key words
:
illusion, paradox, contra-intuition, physics

   
 

Povratak na početnu stranicu