Резиме:
Ауторска (књижевна, уметничка) бајка је стилизована чудесна
прича произашла из фолклорне бајке која се, временом,
осамостаљује и развија превасходно по начелима ауторског текста.
Њен „прелазак“ у писану књижевност није био могућ без видних
трансформација и подређивања другим жанровима. У наставним
плановима заступљено је више примера књижевних дела која се
различито разумеју и интерпретирају у наставној пракси, а један
од циљева наставе књижевности подразумева да ученик уме да
одреди разлику фолклорне и ауторске бајке У раду издвајамо неке
карактеристичне видове ауторске бајке: бајку параболу („Ружно
паче“ Х. К. Андерсена и „Маслачак“ Г. Олујић),
фантастично-чудесну причу („Олданини вртови“ Г. Олујић) и
драмску бајку (Пепељуга Александра Поповића). Одабрани примери
су заступљени у наставном плану и програму за српски језик у
нижим разредима основне школе.
Кључне речи: ауторска бајка, парабола,
фантастично-чудесна прича, драмска бајка
|
Résumé:
Literary fable is a stylized wonderful story originated from
folk tales, which, over time, became independent and developed
primarily by the principles of author’s text. Its “transition”
in the written literature has not been possible without the
visual transformation and submission to other genres. The
curriculum is represented by several examples of literary works
that are variously understood and interpreted in teaching
practice, and one of the aims of teaching literature implies
that the student knows how to find the difference between folk
tales and author’s tales. In this paper we are highlighting some
specific aspects of author’s fairytale: fairy-tale parable (“The
Ugly Duckling “H. K. Andersen and” Dandelion “Mr. Olujic),
fantastic-wonderful story (“ Oldanini gardens “Mr. Olujic) and
dramatic fairy tale (Cinderella Aleksandar Popovic). Selected
examples are represented in the curriculum of the Serbian
language in primary school.
Keywords:
author’s fairy tale, parable, fantastic-amazing story,
dramatic tale
|