Резиме:
Настава почетног читања и писања континуирано је актуелна у
научним и стру-чним круговима. Теорија напредује, истраживања су
бројна, а на тој бази се наставна пракса побољшава и усавршава.
Традиционални концепт овог наставног подручја није био на
задовољавајућем нивоу успјешности. Неинструментални циљеви,
формализован приступ садржајима, нумеричко оцјењивање, прекратак
период за овладавање почетним читањем и писањем кроз претежно
фронтални облик рада, само су неки од елемената које је требало
мијењати или унапређивати.
Наставни програм реформисане школе у Црној Гори унио је читав
низ новина, међу којима су централне: прецизно циљно планирање,
флексибилан предлог наставних садржаја, описно оцјењивање,
инсистирање на индивидуализованом и игровном приступу,
трогодишњи период за реализацију циљева. Ипак, сачуване су и
многе, традиционално провјерене и доказане методичке компоненте.
Покушали смо да у овом раду укратко презентујемо актуелну
теоријску основу на којој је заснована настава почетног читања и
писања, те да дамо компаративан осврт на традиционални и
реформисани концепт овог наставног подручја и, наравно, одредимо
како иновације мијењају улогу ученика и наставника.
Кључне речи:
настава почетног читања и писања, ученик, наставник, наставни
програм, циљно планирање |
Summary:
Teaching initial reading and writing is the topic continually
present in scientific circles. Theory advances, there is much
research, and this is the basis upon which teaching praxis is
improved.
Traditional concept of this teaching area has not been on
sufficient level of success. Non-instrumental aims, formalized
approach to aims, numerical assessment, to short period for
learning initial reading and writing through primarily frontal
form of work are only some of the elements which were about to
be changed or improved.
Curriculum of the reformed school in Montenegro made the whole
sequence of innovations, among which there are the central ones:
precise aim planning, flexible suggestion of teaching contents,
descriptive marking, insisting on individualized and speech
approach, a three year period for realization of the aims.
Nevertheless, many traditional and approved methodological
components have been preserved.
In this paper, we have tried to present actual theoretical basis
upon which initial teaching of reading and writing is based. We
have also given a comparative review on traditional and reformed
concept of this teaching area and of course to determine how
innovations change the role of a teacher and a student.
Key words:
teaching initial reading and writing, student, teacher,
curriculum, aimed planning |