Резиме:
Неизоставни део наставе као узајамне делатности наставника и
ученика која се одвија према утврђеном наставном плану и
програму јесте уџбеник чија је намена да ученицима пружи
поуздана и савремена знања, али и да их подстакне на дубља
промишљања и стваралачке активности.
Читанка је, сходно значају наставног предмета у оквиру којег се
користи, један од најзначајнијих уџбеника, не само у млађим
разредима, већ током целокупног школовања. Она мора бити
антологија најлепших и највреднијих књижевноуметничких остварења
јер ученици на њима изграђују свој књижевни укус. Наставним
програмом одређен је корпус текстова, али је ауторима читанки
дозвољено да својим избором допунских текстова надоместе
недостатке које осећају у прописаним програмским садржајима.
Званично објављени стандарди по којима се читанке израђују не
постоје – они се имплицитно подразумевају. Либерализација у
области издаваштва уџбеника пружила је могућност издавачима да
понуде свој избор учитељима и ученицима.
Анализом читанки за трећи разред основне школе издавачких кућа
Завод за уџбенике и наставна средства, Народна књига, Креативни
центар, Едука и Клет настојали смо да утврдимо на који начин су
могућност укључивања допунских текстова остварили аутори и
ауторски тимови који су потписали ове читанке и колико су при
одабиру текстова имали у виду специфичност потреба овог узраста,
наставне принципе и циљеве које треба остварити у настави.
Кључне речи:
читанка, књижевноуметнички текст,
циљеви наставе |
Summary:
A course book is inseparable part of teaching as mutual work of
teachers and students which occurs according to the curriculum.
Its function is obtaining students with reliable and
contemporary knowledge, as well as to encourage them to deep
contemplations and creative activities.
A reader is, according to the importance of a teaching subject,
one of the most important course books. This refers not only to
lower grades, but to the whole period of schooling. It must be
an anthology of the most beautiful and most valuable
literature-art creations, because it helps students create their
own taste for literature. The curriculum determines the text
corpus, but the authors are allowed to add texts according to
their own preference.
Officially announced standards according to which the course
books are created, do not exist – they are implied.
Liberalisation in the field of publishing course books, offered
possibilities to publishers to offer their choice to teachers
and students. Analysing readers for the third grade of the
primary school of the publishers Zavod za udzbenike I nastavna
sredstva, Narodna knjiga, Kreativni centar, Eduka and Klet we
have tried to see the preferences of the authors incorporated
into the curriculum, and taking into account the needs of
children of this age, teaching principles and aims which are to
be fulfilled in teaching.
Key words:
reader, literature-art text, aims of teaching |