Мр Живорад Марковић,
Пољопривредно-ветеринарска школа са домом ученика „Свилајнац”
Др Драгољуб Вишњић, Факултет спорта и физичког васпитања,
Београд
Прилог проучавању компетитивног фактора у тестирању
моторичких способности
ученика другог разреда основне школе |
Резиме:
Циљ рада је да се истражи могућност постојања разлика у
манифестовању моторичких способности у условима
самопревазилажења и превазилажења партнера (тражене су могуће
резерве ученичких могућности изазване компетитивним фактором).
Истраживањем је обухваћено 30 испитаника и 22 испитанице Основне
школе „Јован Јовановић Змај” у Свилајнцу у току школске 2006/07.
године. За процену моторичких способности примењено је шест
стандардизованих кретних задатака.
Испитаници и испитанице су тест изводили појединачно, а затим у
пару. Парови су одређивани на основу рангова резултата добијених
појединачним мерењем. Дескриптивни показатељи указују на боље
резултате испитаника у свих шест варијабли у оба услова мерења.
Мултиваријантном анализом варијансе и дискриминативном анализом
констатоване су статистички значајне разлике у корист испитаника
у појединачном и компетитивном извођењу. Статистички значајне
разлике између испитаника и испитаница на оба мерења нису
констатоване само у вису у згибу. Код испитаника је компетитивни
фактор условио побољшања у свим варијаблама. Статистички
значајне разлике између два мерења констатоване су у скоку у даљ
из места, чунастом трчању на 3x10 метара и трчању на 30 метара
из високог старта. Компетитивни фактор је код испитаница условио
побољшање у свим варијаблама, са статистичком значајношћу само у
чунастом трчању на 3x10 метара.
Добијени резултати указују на висок значај компетиције у
добијању бољих резултата при тестирању моторичких способности
ученика нижих разреда основне школе.
Кључне речи:
компетитивни фактор, тестирање,
moторичке способности, ученици, основна школа |
Summary:
The goal of this study was to search the possibility of
existence of differences in manifestation of motoric abilities,
in conditions of self-surpassing and surpassing of a partner (
the reserve possibilities of students were studied which were
produced by competitive factor). 30 boys were involved in this
study and 22 girls in primary school „Jovan Jovanovic Zmaj” in
Svilajnac during the 2006/2007 school year. For the evaluation
of motoric abilities six standardized methods were used.
Boys and girls were tested individually and then in pairs. Pairs
were determined on the basis on results which were acquired by
individual measurements. Descriptive indicators denote better
results of the boys in all six variables in both measurement
conditions. By application of multivariate analysis and
discriminative analysis there were statistically significant
differences in favor of boys in individual and competitive
performance. Statistically significant differences between boys
and girls during both measurements were not identified only in
elevation. In boys, only competitive factor influenced
improvements in all variables. statistically significant
differences between two measurements were seen in long jump from
the spot, punt running 3x10 metres and 30 metre running from
high start. Competitive factor made improvements in all
variables at girls, with statistical significance only in punt
running 3x10 metres.
The results indicate importance of competition in getting better
results during the testing of motoric abilities of primary
school students.
Key words:
competitive factor, testing, motoric abilities, students,
primary school |