Povratak na početnu stranicu Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Др Марина Матејевић
Филозофски факултет, Ниш
Вредносне оријентације наставника

 

Резиме:


Вредносне оријентације наставника детерминишу њихова поступања према ученицима. Да ли ће наставници од својих ученика захтевати пре свега послушност, или ће бити усмерени ка подстицању њихових креативних способности зависи, између осталог, и од њихових вредносних оријентација, јер оне представљају мотивациони костур понашања наставника. У савременој школи се промовише креативност као крајњи циљ васпитно-образовног рада. Мишљења смо да реализовању овог циља могу допринети наставници који су и сами креативни, и који преферирају аутономију у својим вредносним опрадељењима. Ово истраживање је било организовано са циљем да се утврде вредносне оријентације наставника на димензији аутономија – конформизам, и њихова повезаност са социо – демографским факторима. Субјекти истраживања су били наставници основне школе. Као инструмент, у истраживању је коришћена модификована Конова скала вредносних оријентација (Kohn, 1977). Резултати истраживања су показали да у вредносним опредељењима наставника доминирају аутономне вредносне оријентације, мада је присутна и блага, али значајна тенденција ка конформизму, код једне четвртине испитаних наставника. Добијени резултати указују на неопходност образовања наставника у правцу њиховог освешћивања у односу на вредносна опредељења, и у односу на разумевање последица које усмерност ка конформизму продукује.

Кључне речи:
конформистичке вредносне оријентације, аутономне вредносне оријентације,
наставник, креативност

 

Summary:


Value orientations of teachers are determined by the ways they treat their students. Motivational essence of teacher’s behaviour depends on value orientations. This means that teachers will either demand from their students to obey the requests or they will be focused on developing their creative abilities. Contemporary school promotes creativity as a final outcome of pedagogical-educational work. Our belief is that realisation of this aim can be achieved by teachers who are creative themselves with the aim of determination value orientations and who prefer autonomy in their value orientations. This research has been organised with the aim of determination of value orientations of teachers in the dimension autonomy-conformism and their connectivity with socio-demographic factors. Subjects of the research have been primary school teachers. The instrument of the research has been modified Kohn’s scale of value orientations. Results of the research have shown that value orientations of teachers are dominated by autonomous value orientations, but there is mild but important tendency towards conformism within one fourth of the interviewees. Given results show that there is necessity of education of teachers in the direction of realisation of value orientations and towards understanding consequences which direction towards conformism produces.





Key words
:
conformist value orientations,
autonomous value orientations,
teacher, creativity