Резиме:
У раду се разматарају потребе и могућности истраживања
вредносних оријентација ученика основне школе са више аспеката:
филозофског, социолошког, психолошког, педагошког. Вредности,
вредносни системи и вредносне оријентације су комплексне,
динамичне и увек присутне у свести човека и у друштву, а
несумњиво је да значајно утичу на васпитање младих, поготово
ученика основне школе. Будући да човек, као свесно биће,
осмишљава свој живот, нужно је да усмерава и усклађује своје
активности са потребама, циљевима и интересима, те и са
вредносним оријентацијама. То поготово важи за личности у
развоју, а међу њима су најбројнији ученици основне школе.
Имајући у виду значај вредносних оријентација за целокупни
развој младих, потребно је њихово истраживање. Могућности за то
су бројне и разноврсне: теоријске, емпиријске,
теоријско-емпиријске; краткотрајне, дуготрајне; дисциплинарне,
интердисциплинарне, мултидисциплинарне; фундаменталне, развојне,
примењене. У зависности од тога формирају се и врсте
истраживања. На основу резултата тих истраживања, могуће је
унапређивати васпитно-образовни рад.
Кључне речи:
потребе, вредносне оријентације,
истраживање, ученици, основна школа |
Summary:
This paper is about the needs and possibilities
of research of value orientations of students of the primary
school, and this is from various aspects: philosophical,
sociological, psychological and pedagogical. It is important to
say that values, value systems and value orientations are
complex, dynamic and always present in the consciousness of a
man and in society. It is essential that they significantly
influence pedagogical work with the young, particularly primary
school students. Considering the fact that the man, as a
conscious being, makes his living, it is necessary to direct and
adjust his activities to the needs, aims and interests as well
as value orientation. This is particularly important for
personalities in development, and most of them are primary
school teachers.
Considering the importance of value orientation for the whole
development of the young, it is important to research. There are
numerous possibilities and they are various: theoretical,
empirical, theoretical-empirical, short-term, long-term,
disciplinary, inter disciplinary, multi-disciplinary,
fundamental, developmental and applied. All of this depends on
the types of research. Based on the results of this research, it
is important to improve pedagogical-educational work.
Key words:
needs, value orientation, research,
students, primary school |