Резиме:
С обзиром на широку лепезу значења коју
изражавају, као и на изузетну учесталост употребе модалних
глагола у енглеском језику, у свакодневној комуникацији могло би
се закључити да постоји потреба да модални глаголи буду
заступљени у учењу енглеског језика од раног узраста. Међутим,
семантика модалних глагола је изузетно сложена. С једне стране,
на модалне глаголе се гледа као на вишезначне речи код којих је
полисемија мотивисана метафоричким екстензијама из конкретног,
спољашњег света социофизичког искуства на апстрактни, унутрашњи
свет резоновања и менталних процеса уопште. С друге стране,
ослањајући се на теорију значаја, савремени енглески лингвисти
који се баве модалношћу заговарају становиште да су модални
глаголи једнозначне речи који служе као оператори и успостављају
логичку везу између комплемента и низа контекстуално одређених
пропозиција које говорник има на уму. У зависности од полазног
становишта према модалности разликују се и психолингвистичке
теорије усвајања модалних глагола. Када је у питању учење
страних језика, ситуација се даље компликује због чињенице да
семантички ниво, односно тип модалности изражен модалним
глаголом, значајно утиче на његово понашање на формалном нивоу.
Стога се у раду разматра оправданост заступљености модалних
глагола у раном учењу енглеског језика као страног, у односу на
тип модалности који изражавају.
Кључне речи:
модални глагол, енглески језик, српски језик, учење, рани
узраст
|
Summary:
There are various meanings of modal verbs, and frequency of use
of the modal verbs in everyday communication in English, and
this is why there is a need for modal verbs to be present in
early learning. Nevertheless, semantics of the modal verbs is
very complex. On one side, modal verbs are considered to be
multi-meaning verbs in which polysemics is motivated by
metaphorical extensions from the definite of the outer world of
socio-physical experience at abstract, inner world of reasoning
and mental process in general. On the other side, relying on the
theory of significance, contemporary English linguists, dealing
with modality, start from the point that modal verbs are single
meaning words serving as operators making a logical connection
between a complement and a set of contextually determined
propositions which a speaker has in mind. Depending on the
initial starting point towards modality, there are different
psycho-linguistic theories of modal verbs adoption. When we talk
about learning a foreign language, the situation is even more
complicated because of the facts that the semantic level, i.e.
the type of modality determined by a modal verb, significantly
influences its action at the formal level. This is why, in the
paper, we are discussing the justification of the presence of
modal verbs in early learning English as foreign language, in
relation to the type of modality they express.
Key words:
modal verb, English, Serbian, learning, early age
|