Резиме:
Теорија дугорочне радне меморије Ериксона и Кинча
(Ericsson & Kintsch, 1995) која пружа објашњење извођачеве
способности успешног меморисања великог броја података и
способности да после дужег прекида настави са извођењем истог
задатка послужила је као основа за објашњење и систематизацију
обликâ меморије који се примењују у педагошкој и извођачкој
пракси. Описано је укупно шест облика са петнаест припадајућих
видова меморије. Показано је да се захваљујући разноврсним
перцептивним, сензорним, моторним и концептуалним активностима
које се одвијају у процесу коришћења разматраних облика меморије
обезбеђује поуздано памћење и репродуковање података. У складу
са изложеном теоријом указано је на важност дуготрајног стицања
специјализованих знања која се, када је реч о експертном
меморисању клавирског дела, састоје од вежбања инструмента,
усвајања садржаја уже стручних дисциплина и од познавања осталих
уметности. Указано је на значај примене метода лоција као на
важан мнемотехнички поступак приликом меморисања музичког дела.
Кључне речи:
свирање клавира, памћење, дугорочна радна меморија, облици
меморије
|
Summary:
The theories of long-term working memory of Ericsson and Kintsch
(Ericsson & Kintsch, 1995) which gives explanation to the
performer’s ability of successful memorizing of huge amount of
data and the ability to, after a long break, continue performing
the same task, served as a basis for explanation and
systematization of the forms of memory which are applied in
pedagogical and performing praxis. There are six forms described
from the fifteen accompanying aspects of memory. It has been
described that owing to various perceptive, sensor-motor and
conceptual activates occurring in the process of using the
discussed forms of memory, adequate memory and reproduction of
data is made. In accordance with the given theory, we are
showing the importance of long-term gaining of specialized
knowledge. When we talk of expert memorising of the piano piece,
there is practising, adoption the contents of professional
disciplines and being acquainted with other forms of art. We are
pointing at the importance of application of the methods of loci
as an important mnemotechnical approach during memorizing the
musical piece.
Key words:
playing the piano, memory, long-term working memory, forms
of memory
|