Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Александра Беговић, Завод за унапређивање образовања и васпитања
Заједнички европски оквир и наставни програми за стране језике
као полазиште за израду критеријума за одобравање уџбеника у основним школама Србије

 

Резиме:


Вишејезичност Европљана и јачање свести о одлучујућој улози језичке и интеркултуралне компетенције може да оправда основну идеју уједињене Европе и да омогући сарадњу која превазилази границе. У реализацији овог циља који је ЕУ себи поставила било је неопходно доделити централну улогу настави страних језика у образовним системима. Да би унапређење наставе добило међународну димензију, препознатљивост и мерљивост, израђен је Заједнички европски оквир (ЗЕО) као документ система вредновања и обезбеђивање квалитета метода и средстава за учење страних језика који има задатак  да промовише и олакша сарадњу између образовних институција и уреди стандарде за нивое знања језика на међународном нивоу.

Овај документ је и у Србији послужио за креирање језичке политике у формалном образовању и то на нивоу израде планова и програма са дескрипторима који одређују постигнућа према језичким вештинама и нивоима, а потом и на усаглашавању критеријума за употребу уџбеника  домаћих и страних аутора. Као важан корак у јачању мотивације и постизању што бољих резултата, неопходно је било укинути монопол једне издавачке куће и отворити врата новим идејама. Тај корак је неминовно водио и ка стандардизацији критеријума који омогућавају наставницима и ученицима да, без обзира за који се уџбеник определе, долазе до заједничког циља, а ускоро и до захтева које ће поставити општа матура на крају средњег образовања.

Кључне речи:
стандарди квалитета уџбеника, индикатори за процену (формални и функционални), лојална конкуренција на тржишту уџбеника, законска процедура, огледна употреба уџбеника, усаглашеност с програмским садржајима

 

Summary:


Many languages of the Europeans and strengthening the consciousness about the determination role of the language intercultural competence can justify the basic idea of the united Europe to enable the cooperation which goes beyond borders. Realizing this aim, posed by the EU, it was necessary for foreign language teaching to get a central role in education systems. International dimension was given to foreign language improvement owing to the Common European Framework for Languages (CEF), as a document for the value system and the gaining quality of methods and means for learning foreign languages with the aim of promoting and making easier the cooperation between educational institutions and make standards for levels of the language knowledge ate the international level.

This document in Serbia has served for creating the language policy in formal education and at the level of creating curricula with descriptors which determine achievements according to the language skills and levels, and then making criteria for using the course books of domestic and foreign authors. An important step in strengthening motivation and achieving better results, it was necessary to abolish the monopoly of a single publishing house and to open doors to new ideas. This step led to criteria standards enabling teachers and students, no matter which course book they choose, achieve a common goal, and soon fulfil requirements for O levels.


Key words:
standards of curse book quality, indicators for estimation (formal and functional), loyal rivals at the course book market, legislative procedure, experimental use of the course books, adjustment to the curricula

   
 

Povratak na početnu stranicu