Povratak na početnu stranicu Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Адријан Божин
Висока школа струковних студија за образовање васпитача, Вршац
Објашњење, разумевање и стилови васпитања

 

Резиме:


У овом раду аутор се бави пре свега проблемом односа између објашњења и разумевања. Тај проблем он најпре смешта у одговарајући историјски контекст, а затим испитује различита савремена схватања о томе. Полазећи од резултата свог испитивања, он предлаже одређено „решење” тог проблема, да би, на крају, проверавао функционалност идеја до којих је том приликом дошао примењујући их на подручје истраживања стилова васпитања. У том смислу аутор је, развијајући Рајтово (G. H. von Wright, 1975) схватање односа између објашњења и разумевања и доводећи га у везу са теоријом развојних система, дошао до следећих закључака: 1) за напредовање у сазнавању неопходна је интеракција између разумевања и објашњења; 2) за интеракцију између објашњења и разумевања неопходно је „кретање” кроз исте и различите нивое развојних система и 3) за „кретање” кроз развојне системе неопходан је мултидисциплинарни приступ.

Кључне речи:
објашњење, разумевање, стилови васпитања, позитивистичка парадигма,
интерпретативна парадигма,
дубинска екологија, теорија развојних система

 

Summary:


In this paper, the author primarily deals with the problem of the relation between understanding and explanation. This problem is firstly placed in a suitable historical context, and than, different contemporary understanding about it is studied. Starting from the results of this research, he proposes certain “solutions” of the issue in order to check functionality of ideas in the end, which he understood on that occasion, applying it to the area of research of pedagogical styles. In this respect, the author was developing Wright’s (G.H. von Wright, 1975) understanding the relation between explanation and understanding and bringing it into the relation with the theory of developmental systems, and this led to the following conclusions: 1) cognitive improvement demands interaction between understanding and explanation, 2) the interaction between explanation and understanding, we need “moving” through different levels of developmental systems and 3) for “moving” through developmental systems, we need a multi disciplinary approach.

Key words:
explanation, understanding, pedagogical styles, positive paradigm, interpretative paradigm,
deep ecology, theory of developmental styles