Резиме:
У овом раду аутор се бави пре свега проблемом односа између
објашњења и разумевања. Тај проблем он најпре смешта у
одговарајући историјски контекст, а затим испитује различита
савремена схватања о томе. Полазећи од резултата свог
испитивања, он предлаже одређено „решење” тог проблема, да би,
на крају, проверавао функционалност идеја до којих је том
приликом дошао примењујући их на подручје истраживања стилова
васпитања. У том смислу аутор је, развијајући Рајтово (G. H. von
Wright, 1975) схватање односа између објашњења и разумевања и
доводећи га у везу са теоријом развојних система, дошао до
следећих закључака: 1) за напредовање у сазнавању неопходна је
интеракција између разумевања и објашњења; 2) за интеракцију
између објашњења и разумевања неопходно је „кретање” кроз исте и
различите нивое развојних система и 3) за „кретање” кроз
развојне системе неопходан је мултидисциплинарни приступ.
Кључне речи: објашњење, разумевање, стилови
васпитања, позитивистичка парадигма, интерпретативна
парадигма, дубинска екологија, теорија развојних система
|
Summary:
In this paper, the author primarily deals with the problem of
the relation between understanding and explanation. This problem
is firstly placed in a suitable historical context, and than,
different contemporary understanding about it is studied.
Starting from the results of this research, he proposes certain
“solutions” of the issue in order to check functionality of
ideas in the end, which he understood on that occasion, applying
it to the area of research of pedagogical styles. In this
respect, the author was developing Wright’s (G.H. von Wright,
1975) understanding the relation between explanation and
understanding and bringing it into the relation with the theory
of developmental systems, and this led to the following
conclusions: 1) cognitive improvement demands interaction
between understanding and explanation, 2) the interaction
between explanation and understanding, we need “moving” through
different levels of developmental systems and 3) for “moving”
through developmental systems, we need a multi disciplinary
approach.
Key words:
explanation, understanding, pedagogical styles, positive
paradigm, interpretative paradigm, deep ecology, theory of
developmental styles
|