Резиме:
У раду се полази од оцене да уџбеник, као основна и масовна
школска књига, данас добија нов значај и представља важну (ако
не и прву) карику у ланцу потребних и пожељних промена ка
обезбеђењу и одржању квалитета образовања, посебно наставе.
Разматрају се нове перспективе у погледу дидактичког обликовања
уџбеника, засноване на конструктивистичком приступу настави и
учењу. Посебно се истиче значај презентације оних садржаја који
изазивају когнитивни конфликт и који подстичу ученике да
примењују мисаоне операције упоређивања, повезивања, дефинисања,
анализе, интегрисања информација, систематизовања и друге.
Закључује се да проблемско излагање садржаја, као иновација у
дидактичком обликовању савременог уџбеника, јесте важан чинилац
његовог квалитета, чему доприноси и комуникативност, усклађеност
са природом предметне области, организациона структура примерена
сензибилитету деце одређеног узраста, прилагођеност знању,
потребама, интересовањима и интелектуалним способностима сваког
ученика.
Кључне речи:
проблемско излагање, конструктивизам, уџбеник
|
Summary:
This paper starts from the point that a course book as a basic
and widely used school book is becoming more important nowadays
and it presents and important (and possibly the first) ring in a
chain of necessary and preferable changes towards maintenance
and security of the education quality, particularly teaching.
There are new perspectives concerning didactic forming of course
books, based upon constructivist approach to teaching and
learning. There is the particular importance of presentation of
that content which provoke cognitive conflict and which
encourage students to apply contemplative operations of
comparison, connecting, defining, analyses, information
integration, systematization etc.
It can be concluded that problem presentation of contents, as
innovation in didactic form of the contemporary course book is
an important factor of its quality, and communication also
contributes to it, coherence with the subject area,
organizational structure adjusted to the sensibility of children
of the certain age, adjustability to knowledge, needs, interests
and intellectual capabilities of each student.
Key words:
problem presentation, constructivism, course book
|