Резиме:
Рад је посвећен имплементацији конструктивистичког приступа у
писању уџбеника математике. Образложићемо став да измењени
наставни поступак захтева и измењени концепт уџбеника као
основног наставног средства. Указаћемо на неке пројекте који су
за циљ имали стварање таквог уџбеника.
Посебну пажњу посветићемо анализи концепта примењеног у уџбенику
Математика за IV разред основне школе, у издању Креативног
центра. Указаћемо да се одговарајућим структурисањем уџбеничких
целина може постићи ефекат активирања ученичких потенцијала за
решавање проблема и упознавање математичких појмова. У
анализираном уџбенику користили смо ситуације из реалног живота
као мотивацију за учење математичких садржаја, али и као места
примене математичких знања. Уочљиво је структурисање наставних
целина чији су делови намењени: активирању пажње,
проблематизацији појаве (појма или поступка), увежбавању и
меморисању кроз решавање задатака, као и проширивању и
обогаћивању знања кроз давање занимљивих информацијама и
задатака. Приступ примењен у уџбенику подразумева активну
наставу. У раду су приказани неки карактеристични примери.
Кључне речи:
конструктивизам, активно учење,
уџбеник, реалистични проблеми |