Резиме:
Окосницу процеса професионалног развоја наставника чини
одржавање континуитета између базичног образовања и стручног
усавршавања у току рада. Јединствена концепција стручног
усавршавања подразумева изграђен систем који подразумева
планирање, програмирање, реализацију, али и праћењe и евалуацију
тог процеса.
Значај праћења и евалуације процеса усавршавања је велики јер се
добија јаснa слика остварености планираних циљева, активности,
као и степен њиховог унапређења. Међутим, нека истраживања
показују да наставници још увек најмање учествују у планирању и
евалуацији стручног усавршавања у школи.
Праћење усавршавања наставника треба да има за циљ сагледавање
реализације, степен остварености процеса, сагледавање
потенцијалних проблема ако се јаве, као и степен укључености
наставника у програме усавршавања. Евалуација усавршавања
подразумева вредновање самог процеса и вредновање ефеката
процеса усавршавања. За евалуацију је важно да се унапред
поставе критеријуми и индикатори на основу којих ће се
вредновати усавршавање. То значи да треба дати одговор на питање
на основу чега сагледавамо квалитет стручног усавршавања
наставника.
Кључне речи:
стручно усавршавање наставника, праћење, евалуација, процес,
ефекти усавршавања |