Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XX, 2007/1, стр. 79-89
UDC 371.31

Др Драгољуб Крнета
Бања Лука
Методе учења у свјетлу промјена у образовању

 

Резиме:


У раду се проблематизују питања најдјелотворније методе учења у будућности с обзиром на динамичан процес модернизације и демократизације друштва и усклађивање промјена у образовању са друштвеним промјенама. Аутор елаборира допринос различитих метода учења дјететовом свестраном развоју за разлику од индивидуалних облика учења који доприносе оспособљавању за извођење специјализованих операција или техничких вјештина.

Кратким подсјећањем на процесе модернизације и демократизације друштва који карактеришу развој цивилизације, аутор указује на могуће правце усклађивања промјена у образовању са промјенама у савременом друштву и из тога изводи закључак о неким импликацијама тих промјена на методе учења у школи будућности. Аутор закључује да се основни принципи положаја и понашања појединца у друштву могу примјенити на положај и понашање ученика у васпитно-образовном процесу, како би се на тај начин ученици квалитетније оспособљавали за укључивање у друштво.

Увидом у заступљеност метода учења у садашњој организацији наставе аутор оцјењује да су индивидуалне методе учења (учење организовано као кампањско или учење распоређено на вријеме; учење цјелине или дијелова; активно или пасивно) више одражавају на развијање специјализованих операција или техничких вјештина, док су методе учења са другима (као што су рад у паровима, малим групама и посебно интерактивно учење) више усмјерене на дјететов свестрани, а посебно социо-емоционални и интелектуални развој, јер омогућавају разноврсне облике психосоцијалне интеракције међу актерима у ужој и широј социјалној средини, што се вишеструко одражава на цјеловит развој дјетета.

 

Кључне речи:
модернизација и демократизација друштва, промјене у друштву и образовању,
учење и развој, методе учења,
индивидуално учење, учење са другима

 

 

Summary:


This paper is on the issues of the most useful method of learning in the future considering the dynamic process of modernisation and democratisation of society through social changes and adjusting these changes in education with changes in society. The author elaborates the contribution of different methods of learning to a child's eternal development in comparison to individual forms of learning which contribute to performing specialised operations or technical skills.

A short recall on the processes of modernisation and democratisation of society which characterise development of society, the author points at possible directions of adjustment in education to changes in contemporary society and he draws a conclusion form this, considering some implications of these changes on the methods of learning at schools of the future. The author concludes that the basic principles of existence and behaviour of individuals in society may apply to the position and behaviour of students in the educational-pedagogical work, so that students can have more quality training for participation in society.

Apart from this, evidence for applied methods in contemporary organisation of teaching, the author marks that individual methods of learning (learning organised as learning as campaign learning or organised learning, learning the whole material or separate parts, active or passive learning), more apply to development of specialised operations or technical skills, whereas methods of learning with the others (such as pair work, small groups work and particularly interactive learning are more directed to a child's versatile development, and particularly at socio-emotional and intellectual development, because they enable different forms of psychosocial interaction between performers both within wide and close social surroundings, what is expressed in the whole development of a child.

Key words:
modernisation and democratisation of society, changes in society and education,
learning and development, methods of learning, individual learning, learning with others

   
 

Povratak na početnu stranicu