Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XX, 2007/1, стр. 103-116
UDC 511.12-028.31

Др Мирко Дејић
Учитељски факултет, Београд
Слике и предмети за давање смисла математичким појмовима у почетној настави математике

 

Резиме:


У психологији се под појмом подразумева мисаони одраз особина које су заједничке и битне за објекат, групу предмета или појава. О једном појму говоримо онда када известан број објеката или догађаја, на основу скупа заједничких карактеристика, бива означен заједничким именом. Сазнање о појму код деце на узрасту од 7-11 година мора да буде у складу са когнитивним могућностима те деце. Будући да су та деца на нивоу конкретних операција и сазнање о појму мора да започне посматрањем конкретних примера везаних за појам. То сазнање непосредно се заснива на опажању (чулном сазнању), на основу кога се стиче представа (ментална слика) о појму. Даље, мисаоном обрадом (мисаоним операцијама) чулно-искуствених сазнања долази се до појма. Цео тај процес прати именовање појма. Циљ рада је да се укаже на предметни смисао најбитнијих математичких појмова који се обрађују у почетној настави математике. Само схватање правог смисла математичког појма води до његовог правилног и трајног формирања. У раду дајемо предметни смисао броја, аритметичких операција и њихових својстава.
 

Кључне речи:
смисао математичког појма, број,
операција, скуп, правило

 

Summary:


In psychology this term means thoughtful reflection of the features which are common and important for the object, group of subjects or appearances. We talk about a term when a certain number of objects or occurrences, according to the number of common characteristics, are marked by the same name. Children aged 7-11 should understand the term according to their cognitive possibilities. Considering the fact that these children are at the level of definite operation, understanding the term should start by observing definite terms connected with the term. This cognition is directly connected with observance (sense cognition) according to which they gain images (mental images) about the term. Further on, processing thoughts (operation of thoughts) of sense-experience cognition, they get the meaning of the term. The whole process follows naming the term. The aim of this paper is pointing at the subject sense of the most important mathematical terms which are being processed in initial teaching mathematics. The very understanding of the real sense of mathematical term leads to its regular and constant formation. In this paper, we present subject sense of the number, arithmetical operations and their features.

Key words:
sense of mathematical term, number,
operation, group, rule

   
 

Povratak na početnu stranicu