Резиме:
У раду су анализирани телеолошки аспекти наставе у критички
усмереним дидактичким теоријама, нарочито у Клафкиној
критичко-конструктивној дидактици, Винкеловој
критичко-комуникативној настави и Шулцовој "хамбуршкој"
дидактичкој школи. Посебна пажња посвећена је образлагању
релативно новог категоријалног система који у онтолошком,
вредносном и телеолошком смислу може бити солидна основа за
превредновање целисходности наставе и израду нове таксономије
васпитних циљева.
Кључне речи:
телеолошко разумевање наставе,
критичке теорије наставе, еманципација, компетенција,
аутономија, солидарност, самоодређење, интеракција |
Summary:
We analysed in this paper theological aspects of teaching in
critically directed didactic theories, particularly in Klafka's
critically-constructive didactics, Vinkel's critical-communication
teaching and Schultz's "Hamburg" didactics school. Special
attention is given to explaining relatively new category system
which in ontology, value and teleological sense can be a firm
basis for pre evaluation of the sense of teaching and creation
of new taxonomy of pedagogical aims.
Key words:
teleological understanding, teaching,
critical theories, emancipation, competences, autonomy,
solidarity, self determination, interaction |