Бојана Шкорц, Факултет
ликовних уметности, Београд Весна Огњеновић, „Здраво да сте“,
удружење грађана ПРОМЕНА ПРИКАЗА ЛИЧНОГ ИМЕНА
TOKOM РАЗВОЈНОГ ПРОГРАМА |
Резиме:
Истраживање укључује 609 деце ученика основних школа у Србији
која су групно учествовала у развојном психолошком програму.
Прати се промена радионичког креативног продукта, приказа личног
имена, пре започињања програма и 6 месеци после одвијања
програма усмереног на развој групне образовне атмосфере.
Продукти су добијени поновљеним радионичким поступком, поређени
су ликовни прикази личног имена. Утврђена је статистички
значајна промена величине имена код свих посматраних група, на
свим разредним узрастима (изузев код деце из Косовске Митровице
и две српске енклаве). Дошло је до увећања имена, померања
приказа према центру листа и пораста кићења и колорита који су
се појавили у каснијем приказу имена. Налаз тумачимо као ново
разумевање функције ликовног приказа имена, његово одвајање од
функције потписа и функције испуњења захтева наставе Ликовне
културе. Нови облик приказа имена тумачимо као ослобођење цртежа
у смеру игровности, које одговара повећању самопоштовања и
увиђању значаја који лични став према свом имену носи. Одсуство
промена код деце са Косова опомиње да ефекти развојног програма
нису универзални, већ нераскидиво везани за конкретни животни
оквир у коме деца одрастају.
Кључне речи:
психологија уметности, лично име
|
Summary:
The study has included 609 students of primary schools in Serbia
who have collectively participated in the psychological
development program. We have followed the change of the creative
workshop of the product, display of the name, before starting
the program and six months after running the program aimed at
the development of group learning atmosphere. The products were
obtained by repeated workshop proceedings; visual views of the
name were compared. There was a statistically significant change
in the size of the names of all the groups at any age class
(except in children from Kosovska Mitrovica and two Serbian
enclaves). There was an increase of the names, moving towards
the centre of the display list and the growth of decorating and
colour schemes that have emerged in the latter view name. The
finding is interpreted as a new understanding of the functions
of visual display name, its separation of functions and features
to fulfil the signature requirements of teaching art. New form
of the names is interpreted as the liberation of art in the
direction of the play, which corresponds to an increase of
self-esteem and recognition of the importance that personal
attitude to its name, carries. The absence of changes in
children from Kosovo warned that the effects of development
programs are not universal, but is inextricably tied to concrete
living environment in which children grow up.
Key words:
psychology of art, a personal name
|