др Мирослав Меденица,
Веселин Меденица, Лидија Ивановић Национални центар за развој
и примену асистивних технологија; Београд Факултет за специјалну
едукацију и рехабилитацију, Београд
ИКТ КАО ПОДРШКА У РАЗВОЈУ КРЕАТИВНОСТИ ОСОБА СА
ЛАКОМ ИНТЕЛЕКТУАЛНОМ ОМЕТЕНОШЋУ |
Резиме:
Циљ рада је да кроз теоријско разматрање и преглед доступне
литературе укажемо на значај информатичких технологија у процесу
стварања креативних процеса код особа са лаком интелектуалном
ометеношћу. За потребе овог рада користили смо мета анализу
доступне литературе. Утврдили смо да се научна литература ретко
бави тематиком развоја креативности кроз коришћење информатичке
технологије. Закључујемо да су когнитивни систем и системи
стварања креативности неодвојиви. Информатичке технологије дају
нову квалитативну димензију у развоју креативности код особа са
лакшим облицима интелектуалне ометености.
Информационе и комуникационе технологије пружају мултимедијално
искуства особама са лаком интелектуалном ометеношћу и обезбеђују
вишеструке канале комуникације. Основно својство рачунара је
мултимедија док је пријем информација и њихова обрада припада
обавља се на мултисензорном нивоу истовремено у времену у
виртуалном и реалном простору.
Стимулусима се временом мења и унапређује когнитивно
функционисање особе. Убрзава се развој менталних функција, а
самим тим и креативност која представља ментални процес.
Кључне речи:
креативност, лака интелектуална ометеност, инвалидност,
хендикеп, информатике технологије
|
Summary:
The aim of this paper is that through theoretical discussion and
review of the literature; show the importance of information
technology in the process of creative processes in individuals
with mild intellectual disability. For the purposes of this
study, we used meta-analysis of the literature. We found that
the scientific literature rarely deals with the theme of
development of creativity through the use of information
technology. We conclude that the cognitive system and the
creation of systems of creativity are inseparable. Information
technology provide new qualitative dimension in the development
of creativity in people with mild forms of intellectual
disability. Information and communication technologies provide a
multimedia experience for people with mild intellectual
disability and provide multiple channels of communication. A
basic property of a multimedia computer and the receipt of
information and its processing is performed belongs to the
multisensory level, while the time in the virtual and real
space.
Induced changes over time and improves cognitive functioning
person. It accelerates the development of mental functions, and
thus creativity is a mental process.
Key words:
creativity, easy intellectual disability, disability,
handicap, information technology
|