Резиме:
Образовање и самообразовање се међусобно преплићу и допуњују у
животу сваког човека, иако се може говорити о периодима
доминације једног или другог. Резултати адрагошких истраживања
показују да је самообразовање у одраслом добу доминантна
стратегија доживотног учења која стоји у основи остваривања
савремених концепата попут „друштва знања“ и „друштва учења“.
Такви резултати представљају својеврсан изазов образовној
теорији и пракси. Неопходно је одговарајућу пажњу посветити
оспособљавању за самообразовање, односно развијању и усавршавању
самообразовне компетентности како би процес самообразовања био
ефикасан. Другим речима, треба очекивати адекватан методички
одговор на изазов резултата андрагошких истраживања.
Овај рад има претензије да из научног и стручног угла осветли
неке аспекте оспособљавања младих и одраслих за самообразовање и
том приликом идентификује и дефинише релевантне методичке моделе
и стратегије развијања самообразовне компетентности и тиме
трасира пут ка конституисању „методике оспособљавања за
самообразовање“. Трагање за методичким одговором на андрагошки
изазов резултирало је уочавањем и дефинисањем интегративног,
специјалног и индивидуалног модела развијања самообразовне
компетентности, као и дидактичких стратегија које обезбеђују
(ако се у пракси примењују) померање сваког од модела из
теоријске у практичну раван.
Кључне речи: самообразовање, оспособљавање
за самообразовање, самообразовна компетентност, модели развијања
самообразовне компетентности, стратегије развијања самообразовне
компетентности
|
Summary:
Education and the self-education are mutually interwoven and
complement each other in the person's lifetime, although we can
talk about periods of domination of one or the other.
Andragogical results show that the self in adult life is the
dominant strategy of lifelong learning, which is basically the
realization of concepts like "knowledge society" and "learning
society". These results represent a challenge of the educational
theory and practice. It is necessary for proper attention to
training for self-education, and developing and perfecting
self-education competence to the process of self-education was
effective. In other words, we expect an appropriate response to
the methodological challenge of the andragogical research
results...
This work has pretensions to the scientific and technical
point of view and to illuminate some aspects of training for
youth and adults for self-education and on that occasion
identify and define the relevant methodological models and
strategies for developing competence and thus self-education and
to pave the way towards constituting "methods of training for
self-education." Search for methodological response to the
challenge of adult education has resulted in the detection and
definition of an integrated, special and individual models for
developing self-educational competence, and teaching strategies
that ensure that (if applied in practice) movement of each model
from the theoretical to the practical level.
Keywords:
self-education, training for self-education,
self-educational competence, models of development, strategy
development
|