Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад


Иновације у настави, XXII, 2009/1, стр.  79-90
UDC 75.052 (497.11) „18/19”

др Адријан Негру
Учитељски факултет, Београд
Два века црквеног сликарства у Банату

 

Резиме:


Банат је у периоду од два века био област снажне вишенационалне и разноверне царевине у којој се та хомогеност указала као значајан фактор, чак и после раздвајања двеју православних ц ркава 1864. године, јер је црква и даље задржала важну дидактичку функцију у оквиру културних збивања и учвршчивању моралног кодекса. Мада су црквене и државне реформе у основи пропагирале сличне моралне норме, оне су се у извесној мери разилазиле из разлога што је црква у први план стављала бригу о вернику, а држава бригу о поданику. Временом обогаћена грађанска класа следила је црквену јерархију тако да је сликарство радионица, у свим својим фазама и менама, било брзо и без отпора прихваћено као у градским тако и у сеоским срединама.

Кључне речи:
радионице, зографи, руфети, рaдионице, црквено сликарство

 

Summary:


Banat was in the period of two centuries the area of strong multi national and various religion empire, in which homogeneous environment was presented as an important factor, even after separation of the two Orthodox churches in 1864, because the church still had an important didactic function within the culture of occurrences and establishing the moral codex. Although Church and state reforms, in their basis, supported similar moral norms, they in certain extent went apart, because the church put the care about the worshipper in the first place, and the state put the care of the citizen. During time, citizenship became rich and they followed the Church hierarchy, so that a painting workshop, in all its phases was fast accepted both in urban and rural surroundings.

Key words:
workshops, zoography, ruffed, workshop, church painting

   
 

Povratak na početnu stranicu