Резиме:
Нема добре приче о односу религије и образовања на овим
просторима без главног јунака усуда. Наш балкански усуд је да
никако не успевамо да утекнемо од њега. Наш данашњи усуд се зове
транзиција. Усуд друштвима у транзицији немилосрдно поставља
тежак задатак откривања развојне формуле која би их у кратком
року приближила захтевима развијених западних друштава. Следећи
логику нових политичких реалности и нових оријентира друштвеног
развоја, и српско друштво настоји да се приближи тим захтевима
тражећи одговоре на следећа питања: (а) како употребити
традицију у процесу транзиције и извести прагматичну промену
односа према традицији и (б) како у свеобухватном процесу
промена помирити разлике између вредности националне културе и
доминантних вредности настајуће глобалне културе? Структуралне
промене друштва представљаће нов функционални оквир за
одговарајуће промене у образовању и успостављање новог односа
између образовања и религије.
Кључне речи:
религиозност, духовност, вера, здравље, генерализовани ресурси
отпорности
|
Summary:
The story about education/religion relationship in our country
would not be complete without the main character: fate. Our
Balkan fate lies in the fact that we never manage to run away
from it. Our present fate is called transition. Fate ruthlessly
gives societies in transition a difficult task to find out the
formula of development which would enable them to approach the
requirements of developed western societies in a short time.
Following the logic of new political reality and new landmarks
of social development, the Serbian society is now making
attempts in approaching those requirements above all by trying
to find the answers to the following questions: (a) how to use
tradition in transition process and change the quality of
relationship to tradition?, and (b) how, in the process of
changing culture, to bridge the gap between national culture, on
the one hand, and universal cultural patterns, on the other?
Structural social changes will represent a new functional
framework for corresponding changes in education and creation of
new relationship between of education and religion.
Key words:
religious being, spirituality, Faith, health, generalised
resources of resistance |