Резиме:
Осавремењавање почетне наставе математике подразумева, како
садржајне, тако и методичке иновације у настави. Анализирајући
програме почетне наставе математике неких развијенијих земаља,
као и методички приступ одабраним садржајима, стиче се утисак да
адекватним корекцијама наставног плана и програма математике у
нас, циљ и задаци наставе математике би били успешније
реализовани, а исходи те наставе значајно обогаћени.
Циљ овог рада је да поред основних теоријских поставки и кроз
одабране примере илуструје потребе и могућности увођења
комбинаторних проблема у почетну наставу математике, да би тиме
дали допринос реализацији основних циљева и задатака настави
математике, схватању законитости комбинаторне природе и
изграђивању менталних слика, па и појмова у области
комбинаторике.
У првом делу овог рада дотакнуте су теоријске, како математичке,
тако и дидактичко-методичке основе обраде комбинаторних садржаја
у почетној настави математике. У другом делу рада дати су модели
обраде комбинаторике у почетној настави математике. Приказане су
метода експеримента-игре, манипулације стварима и менталним
сликама, илустрована је комбинаторна геометрија. Приказани су и
неки одабрани примери у вези са бројевима и словима, као и
одговарајући сложенији комбинаторни проблеми.
Кључне речи:
почетна настава математике, комбинаторика, пропедевтика,
методичка трансформација, логичко-комбинаторно мишљење.
|
Summary:
Updating basic mathematics teaching implies both contents and
methodological innovations in this kind of teaching. Analysing
programmes of basic mathematics teaching of some developed
countries, as well as methodological approach of selected
contents, we can say that adequate corrections of the curriculum
of mathematics in our country, aims and tasks of teaching
mathematics could be more successfully realised and the outcome
would be significantly enriched.
The aim of this paper is, apart from basic theoretical
assumptions, to illustrate through chosen examples, needs and
possibilities of introducing combination issues into basic
mathematics teaching. This could contribute to realisation basic
aims and tasks of teaching mathematics, understanding lawfulness
of combination nature in building mental images and terms
concerning the area of combination.
The first part of this paper is about theoretical, mathematics
and didactic-methodological bases of processing combination
contents in the basic teaching mathematics.
In the second part, there are models of processing combination
in the basic mathematics teaching. There is the method of the
experiment-play, manipulating things and mental images,
combination geometry was illustrated, and some chosen examples
were shown concerning numbers and letters, as well as some
complex combination issues.
Key words:
basic mathematics teaching, combination, methodological
transformation, logical-combination thinking. |