Резиме:
У раду су представљена различита одређења знања, као и
дидактичке дефиниције знања у настави и разматрања о природи и
основним својствима појединих облика знања у настави, који
представљају саставни део садржаја наставног програма, уџбеника
и наставног процеса. Да би се боље упознала природа процеса
сазнавања у настави, за дидактику као науку и за методике
посебних наставних предмета, значајно је и неопходно дубље
упознавање саме природе и основних својстава знања у настави.
Анализом дидактичке и методичке литературе посвећене проучавању
природе знања и процеса сазнавања установљено је да се, слично
као и у оквиру логике и гносеологије, знање одређује на
различите начине, у складу са наглашавањем неког посебног
аспекта или својства знања, који се односи на његову унутрашњу
структуру, начин настајања знања у процесу сазнавања и учења у
настави, применљивост знања и слично. Прегледом различитих
класификација облика знања установљено је да постоје различити
начини разврставања знања у настави, односно различити
критеријуми разврставања знања по облику, сложености, нивоу
усвојености и схваћености и слично.
Кључне речи:
знање, знање у настави, знање чињеница, појмовно знање.
|
Summary:
Different determination of knowledge is presented in this paper,
as well as didactic definitions of knowledge in teaching and
disusing nature and basic characteristics of some forms of
knowledge which represent the basic part of the contents of the
curriculum, course book and teahing process. In order to know
better the process of cognition in teaching, didactics as
science and methodologies of particular teaching subjects, it is
important and essential to know deeper the very nature basic
forms of knowledge in teaching. Analysing didactic and
methodological reference books, devoted to studying nature of
knowledge and process of cognition, it has been determined that
similarly to logic and gnoselology, knowledge is determined in
different ways, in accordance with stressing a special aspect or
characteristic of knowledge, which refers to its inner
structure, ways of forming knowledge in the process of cognition
and learning in teaching, application of knowledge etc. Review o
different classifications of the forms of knowledge, it has been
seen that there are different ways of differentiation of
knowledge in teaching, i.e. different criteria of
differentiating knowledge according to form, complexity, level
of adoption, understanding etc.
Key words:
knowledge, knowledge in teaching, knowledge of facts, term
knowledge. |