Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Др Сунчица Мацура-Миловановић
Учитељски факултет, Београд
Педагошки аспекти укључивања ромске деце из насеља "депонија" у образовни систем

 

Резиме:


У овом раду представљено је акционо истраживање процеса укључивања-инклузије ромске деце из насеља "Депонија" (Београд) у систем редовног основног образовања. Истраживање је реализовано током школске 2001/02. и 2002/03. године у оквиру четири циклуса, а његови учесници су ромска деца, њихови родитељи, чланови колектива локалне основне школе и чланови радног/истраживачког тима. Генерални план акција се састојао из реализације едукативних програма за децу, психосоцијалног програма за ромске родитеље и програма сарадње са колективом локалне основне школе. Резултати реализованог акционог истраживања обухватају податке о нивоу остварености физичког, образовног аспекта и социјалног аспекта инклузије. Закључци акционог истраживања садрже кључне препреке и ослонце инклузији ромске деце из насеља "Депонија" у образовни систем. Препреке инклузији се односе на неприхватање ромских ученика у школској средини; неприлагођеност наставне праксе образовним потребама ромских ученика; сиромаштво ромских породица и уверења појединих родитеља да школовање нема значаја за будућност деце. Ослонци инклузији се односе на развијање културе прихва-тања ромских ученика у школској средини; делотоворно учење и јачање самопоштовања ромских ученика; мотивисаност ромских родитеља за упис, праћење и подршку школовању. Остварени резултати физичког и образовног аспекта, односно поједине промене унутар поља социјалне инклузије, као и реални ослонци инклузији, указују да је инклузија не само потребан, већ и могућ процес.

Кључне речи:
ромски ученици, редовно основно образовање, акционо истраживање, инклузија.

 

 

Summary:


This paper presents action research of the process of inclusion of Roma children from the "Deponija" settlement into the system of regular primary school education. This research has been done during 2001/02 and 2002/03 school years during four cycles, and the participants are Roma children, their parents, members of community and local primary school, and members of work/research team. The general plan of action consisted of realisation of educational programmes for children, psychosocial programmes for Roma parents and the programme for cooperation with the staff of the local primary school. Results of the realised action research include data about the level of realisation of physical, educational and social aspect of inclusion. Conclusion of action research includes key obstacles and encouragement of inclusion of Roma children in the settlement "Deponija" into the educational system. Obstacles to inclusion refer to not accepting of Roma children in school surrounding, not adjustable teaching praxis to educational needs of Roma children; poverty of Roma families and convictions of some parents that education has got no importance for the future of their children. Encouragement to inclusion refer to development of culture and acceptance of Roma children at school, good learning and strengthening self-esteem of Roma children, motivation of Roma parents for enrolling schools, observation and supporting of their schooling. Achieved results of physical and educational aspect, i.e. certain changes within the field of social inclusion, as well as the real support to inclusion, show that inclusion is not only needed, but that it is also a possible process. 

Key words:
Roma students, compulsory primary school education, action research, inclusion.

   
 

Povratak na početnu stranicu