Резиме:
У овом раду представљено је акционо истраживање процеса
укључивања-инклузије ромске деце из насеља "Депонија" (Београд)
у систем редовног основног образовања. Истраживање је
реализовано током школске 2001/02. и 2002/03. године у оквиру
четири циклуса, а његови учесници су ромска деца, њихови
родитељи, чланови колектива локалне основне школе и чланови
радног/истраживачког тима. Генерални план акција се састојао из
реализације едукативних програма за децу, психосоцијалног
програма за ромске родитеље и програма сарадње са колективом
локалне основне школе. Резултати реализованог акционог
истраживања обухватају податке о нивоу остварености физичког,
образовног аспекта и социјалног аспекта инклузије. Закључци
акционог истраживања садрже кључне препреке и ослонце инклузији
ромске деце из насеља "Депонија" у образовни систем. Препреке
инклузији се односе на неприхватање ромских ученика у школској
средини; неприлагођеност наставне праксе образовним потребама
ромских ученика; сиромаштво ромских породица и уверења појединих
родитеља да школовање нема значаја за будућност деце. Ослонци
инклузији се односе на развијање културе прихва-тања ромских
ученика у школској средини; делотоворно учење и јачање
самопоштовања ромских ученика; мотивисаност ромских родитеља за
упис, праћење и подршку школовању. Остварени резултати физичког
и образовног аспекта, односно поједине промене унутар поља
социјалне инклузије, као и реални ослонци инклузији, указују да
је инклузија не само потребан, већ и могућ процес.
Кључне речи:
ромски ученици, редовно основно образовање, акционо истраживање,
инклузија.
|
Summary:
This paper presents action research of the process of inclusion
of Roma children from the "Deponija" settlement into the system
of regular primary school education. This research has been done
during 2001/02 and 2002/03 school years during four cycles, and
the participants are Roma children, their parents, members of
community and local primary school, and members of work/research
team. The general plan of action consisted of realisation of
educational programmes for children, psychosocial programmes for
Roma parents and the programme for cooperation with the staff of
the local primary school. Results of the realised action
research include data about the level of realisation of
physical, educational and social aspect of inclusion. Conclusion
of action research includes key obstacles and encouragement of
inclusion of Roma children in the settlement "Deponija" into the
educational system. Obstacles to inclusion refer to not
accepting of Roma children in school surrounding, not adjustable
teaching praxis to educational needs of Roma children; poverty
of Roma families and convictions of some parents that education
has got no importance for the future of their children.
Encouragement to inclusion refer to development of culture and
acceptance of Roma children at school, good learning and
strengthening self-esteem of Roma children, motivation of Roma
parents for enrolling schools, observation and supporting of
their schooling. Achieved results of physical and educational
aspect, i.e. certain changes within the field of social
inclusion, as well as the real support to inclusion, show that
inclusion is not only needed, but that it is also a possible
process.
Key words:
Roma students, compulsory primary school education, action
research, inclusion. |