Резиме:
Конвенција о правима детета, детету као субјекту права, признаје
право на партиципацију, тј. да буде саслушано и консултовано у
вези са свим стварима и одлукама које га се непосредно тичу.
Партиципација је најчешће оспоравано право од стране одраслих
(како родитеља, тако и наставника), а један од најчешћих
аргумената против партиципације у школском контексту је да она
доводи до непоштовања правила и потпуног губљења ауторитета
наставника. Овај текст разматра однос партиципације и две
различите врсте ауторитета: оног који се заснива на страху
(кажњавајући) и оног који се заснива на поштовању
(подржавајући), као и захтеве које партиципација ставља пред
наставнике - редефинисање своје улоге и улоге ученика,
комуникацијске компетенције и вештине конструктивног решавања
сукоба, вођење рачуна о најбољем интересу детета и редефинисање
појма ауторитета, тј. заснивање ауторитета на поштовању,
разумевању, на осетљивости за ученике и њихове захтеве,
партнерском односу и сталном подстицању њиховог развоја.
Кључне речи:
партиципација, кажњавајући/подржавајући ауторитет, најбољи
интерес детета,
партнерски однос.
|
Summary:
This work analyses the possibility of changing certain
components of personality by efficient organisation of teaching.
A part of results of a year experimental application of
responsible and interactive teaching of different levels of
complexity in teaching Serbian and Natural Sciences in the
fourth grade of the Primary school. The results have shown that
the students of experimental group in which there was an
application of the model of responsible pedagogical-educational
work achieved better results at the scale of responsibility.
Results of this research, after all have transfer value, which
lies in the possibility of application basic principles of
realisation responsible pedagogical-educational work in
structures of other activities of the school which realisation
means important participation of students.
Key words:
responsibility of students, responsible teaching, interactive
teaching, personality of the student. |